Röda lacket – ständigt överraskande

Snuset Röda Lacket ändrar design och lanseras med 21 olika lock och tio olika banderoller. Designen utgår från en illustration som har skurits sönder. Varje bit har sedan blivit doslock eller banderoll - i ständigt omväxlande mönster.

– Röda Lacket designas om hela tiden och nya teman avlöser varandra. Varje tema omfattar sedan en mängd olika variationer. Den som snusar Röda Lacket vet aldrig hur hans – eller hennes – nästa dosa ska se ut. Tanken är att det ska vara samma grundkänsla, men överraskande, säger Jonas Andersson, Client Director, Brandunion (tidigare Brindfors Enterprise IG).

Motivet har ett slags ”Monty Python-goes-underground”-uttryck och är gjord av illustratören Jonas Carlberg, som bland annat har arbetat för Swatch. Designbyrån Brandunion har tagit fram den övergripande designen för Röda Lacket.

Röda Lacket fick en ordentlig redesign 2005, då ett helt nytt utseende för dosan introducerades. Uttrycket varieras nu från år till år.

Snuset har ett anrikt förflutet. Det lanserades redan 1850 av snusfabrikören Petter Swartz i Norrköping. Röda Lacket finns som lössnus och portionssnus. Smaken är mild och lite fruktig med inslag av lakrits.

Bilder: För högupplösta bilder, klicka på länken: XXX Röda Lacket 2007's Swedish Match images

För mer information, var vänlig kontakta:

Anna Lekander, pressansvarig varumärken, Swedish Match AB

Tel: 08-658 03 56, mobil: 070- 889 03 56, e-post: anna.lekander@swedishmatch.com

Jonas Andersson, Client Director, Brandunion

Tel: 08-440 80 21, e-post: jonas.andersson@brandunion.com