Röda Lacket i ny skepnad - efter 155 år

Snusklassikern Röda Lacket får en ansiktslyftning och lanseras som portionssnus.

Röda Lacket är Sveriges näst äldsta snusvarumärke, efter Ljunglöfs Ettan. Snuset lanserades redan 1850 av snusfabrikören Petter Swartz i Norrköping.

Genom åren har Röda Lacket haft få, men entusiastiska anhängare. För drygt ett år sedan skedde dock något oväntat. Gamlingen Röda Lacket började synas bland gäster på krogar och klubbar på Södermalm i Stockholm. Det fanns tydligen ett nyvaknat intresse för det klassiska snuset.

– Men för många är lössnus ganska opraktiskt och dessutom var det hög tid för Röda Lacket att få en mer modern design, säger Mikael Arnebert, presschef, Swedish Match Division Nordeuropa.

Under oktober månad rikslanseras Röda Lacket i portionsformat (white portion-prillor) och med en ny design. Varumärket har bland annat fått en ny logotype och dosan har fått ett nytt utseende. Smaken; en mild, lite fruktig smak med inslag av lakrits, är fortfarande densamma efter 155 år.

För högupplösta bilder se bifogad länk: http://imagebank.swedishmatch.com/displayemailimages.jsp?pickup=458&temp=false
För fler snusrelaterade bilder se http://imagebank.swedishmatch.com/. Användarnamn och lösenord är redan ifyllda – klicka direkt på ”Log in”.

För mer information kontakta: Mikael Arnebert, presschef Swedish Match Division Nordeuropa,
tel: 08-658 02 10, mobil: 070-529 02 10, email: mikael.arnebert@swedishmatch.se