Norrmännen föredrar vitt portionssnus. 164 procents tillväxt.

Norska konsumenter har tydliga önskemål när de väljer snus. En av de mest framträdande trenderna är ökningen av snus producerat med "white-portion tehnology". Det nya snuset Nick and Johnny Strong White är utvecklat för att möta efterfrågan hos norska konsumenter på sådana produkter.

White-portion technology är en produktionsteknik där tobaken fuktas innan den är förseglad i portionspåsar. Resultatet är ett torrare snus som norska konsumenter tydligt uppskattar. Från maj 2007 till maj 2010 ökade Swedish Match försäljning av vitt portionssnus med rekordhöga 164 procent på den norska marknaden. Tillverkningen av white-portion technology snus sker vid Swedish Match unika produktionsanläggning Kungälv i Sverige

”Norsk” snus

I takt med utveckling och efterfrågan på white-portion technology produkter har Swedish Match vidareutvecklat varumärket Nick and Johnny anpassat för den norska marknaden och konsumenternas efterfrågan på sådana produkter. Nick and Johnny Strong White är baserad på det svenska snuset med högt ställda krav på kvalitet, funktionalitet och smakupplevelse.

- En del av anledningen till att vit portion är populärt i Norge är att många konsumenter upplever det som enkelt, diskret och rent. Nick and Johnny Strong White är särskilt anpassad för norska konsumenters högt ställda krav på funktionalitet och upplevelse av produkten. Den har en mild, ren tobakssmak med inslag av salmiak och lakrits. Smak är en viktig del av upplevelsen för många snusare, och vi ser att norska konsumenter vill ha en kraftfull, men ren tobakssmak, säger Stavenæs.

Nick and Johnny Strong White ersätter Nick and Johnny Black, som lanserades 2009. Den nya produkten kommer att finnas tillgänglig från juli 2010.

Målgruppen för snus är vuxna cigarettrökare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Erlimo, PR Manager, Norge

Mobil: +47 920 85 814

E-post: nils.erlimo@swedishmatch.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer marknadsledande varumärken inom rökfria produkter, cigarrer och tändprodukter. Koncernens produkter säljs över hela världen med tillverkning i 10 länder. Rullande tolvmånadersomsättning till och med mars 2010 uppgick till 14 100 MSEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm (SWMA).