Kardus - nytt årgångssnus för livsnjutare

Kardus Superior Blend är ett årgångssnus för konnässörer. 2008 års upplaga består bland annat av skuren, lufttorkad tobak från Ungern och soltorkad Kurnool-tobak från Indien, vars smakkaraktär förstärkts med en highland single malt whisky.

- Under våra provningar talade vi mycket om att tobaksblandningen hade en smaknyans som påminner om en riktigt god single malt whisky. Denna karaktär har vi valt att förstärka, säger tobaksmästare Tommy Willskytt.

- Detta är världens mest exklusiva snus, utan konkurrens. Kardus ger smakförnimmelser av såväl kryddiga tropiker som karga, vindpinade skotska hedar. Smaker som gifter sig, växer och tar dig ut på en smakresa.

Kardus levereras i en handgjord box av polerad ek. Finsnickaren Ulf Mellström, utbildad vid Carl Malmsten Centrum för Träteknik & Design, har gjort förpackningen.

- Kardus förenar högklassigt hantverk både vad gäller smak, design och material, säger Mikael Arnebert, informationschef.

Tobaken har lagrats i fyra år för att de subtila aromerna ska utvecklas. Tobaken är skuren, inte mald som i traditionellt lössnus. Skärningen bidrar till att lyfta fram aromerna och snuset håller ihop bra under läppen.

Tillverkningen av Kardus sker i åtta steg: Odling, curing, gradering, förädling, urval, skärning, beredning och lagring.

- Varje steg utförs hantverksmässigt och med ett kunnande som ofta gått i arv i generationer. Inga maskiner i världen kan ersätta den kunniga handen eller känsliga näsan, säger Mikael Arnebert.

- Detta är ett snus för speciella tillfällen. Ett snus som bör avnjutas i lugn och ro. Kanske efter en riktigt god middag.

Kardus kommer att säljas hos sex utvalda tobakister:

Stockholm: Brobergs (Sturegallerian), Cigarrummet (Stureplan 2), NK Press och Tobak (Hamngatan 18-20).

Göteborg: Brobergs (Arkaden).

Malmö: Malmö Cigarr och Tobakshandel (Gustav Adolfs Torg 41).

Uppsala: Chocolat (Bolandsgatan 15 G).

Förpackningen innehåller 100 gram snus. Det råder fri prissättning på snus, men troligt pris i handeln är cirka 450 kronor. Upplagan är begränsad.

Ordet kardus (av franskans "cartouche", på tyska "karduse") har i Sverige historiskt använts i betydelsen "packa snus i kardus", det vill säga paketera snuset i ett omslag av papp.

Bilder:

För högupplöst bild, klicka på länken http://imagebank.swedishmatch.com/packages.jsp?fromlink=true&packageid=1712&hash=EADA1357CBC7B0EFB24C4F52E1BF0773E65EC8FC, alternativt gå till http://imagebank.swedishmatch.com/ och skriv "Kardus" i sökfältet.

För mer information kontakta:

Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match

Tel: 08 - 658 02 10, mobil: 070 - 529 02 10, e-post: mikael.arnebert@swedishmatch.com