Ökning i december igen för Swedish Lapland

Årets sista månad bjöd på ännu en positiv statistikrapport från SCB för länets besöksnäring. Ökningen av antalet gästnätter i december var 11,9% och riket hade 9,9%. Det innebär att den preliminära ökningen för hela 2007 blev 11,5% att jämföra med rikets 5,0%. Ökningen för de utländska gästnätterna var 13,3% mot rikets 10,8% i december, vilket innebär en preliminär ökning för 2007 med 8,7% mot rikets 5,3%. - Vi har ju sett den positiva trenden i 30 månader nu och december utgjorde inget undantag. Alla aktörer i Swedish Lapland har gemensamt bidragit till den fantastiska framgången. Nya flyglinjer, nya upplevelsekoncept, fler samarbeten och fokuserad marknadsföring har varit viktiga ingredienser i framgångskonceptet, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland - Det roliga med framgången för besöksnäringen är att andra näringar följer med i kölvattnet. Av besökarens investeringar i sitt destinationsbesök går 38 procent till handeln. Fler besökare innebär således mer pengar till handel, ökad sysselsättning och fler företag och allt detta gynnar länet, säger Jan-Erik Jaensson. För mer info: Jan-Erik Jaensson 070-5182090