Sweden Hotels Gala 2011 - nomineringar och priser!

Sweden Hotels Gala har blivit en tradition och hålls i september varje år på något av medlemshotellen inom Sweden Hotels. I år går galan av stapeln söndag 11 september, på Sweden Hotel Bellevue i Hjo. Under festliga former kommer priser i nio olika kategorier att delas ut.

Sweden Hotels fortsätter att växa i rask takt, och totalt finns det nu 40 medlemmar i kedjan, och fler hotell knackar på dörren. ”Jag räknar med att vi växer med ytterligare minst fem hotell under det närmaste halvåret”, säger Eva Palmgren på Sweden Hotels.

På Sweden Hotels Gala delas priser ut i nio olika kategorier. Det förnämsta av priserna är Årets Sweden Hotels, och har tidigare år vunnits av Hotell Bele Sweden Hotels i Trollhättan (2010), Hotel Plaza Sweden Hotels i Malmö (2009), och Hotel Continental Sweden Hotels i Halmstad (2008). Vinsten är ett vandringspris bestående av en unik glasskulptur som formgivits av Westholms Glasstudio i Kalmar.

Följande hotell är nominerade i de olika kategorierna:

Årets Sweden Hotels (vandringspris)
Hotel Maria Sweden Hotels i Helsingborg
Hotel Svea Sweden Hotels i Simrishamn
Hotell Ett Sweden Hotels i Oskarshamn
Hotell Conrad Sweden Hotels i Karlskrona

Årets Rookie
Dahls Hotell Sweden Hotels i Löddeköpinge
Frimurarehotellet Sweden Hotels i Kalmar
Hotell Tingsryd Sweden Hotels i Tingsryd
Hotell Nostalgi Sweden Hotels i Motala

Årets Hôtelier
Jeanette Nerman, Halmstad (driver Hotel Continental Sweden Hotels)
Irene Wenström, Karlskrona (driver Hotell Aston Sweden Hotels och Hotell Conrad Sweden Hotels)
Kent Roos, Kristianstad (driver Hotell Sirius Sweden Hotels)
Tomas Pettersson, Säffle (driver bl a Hotell Dalhall Sweden Hotels i Åmål)

Årets Guldkrona
Hotel Lanterna Sweden Hotels i Nyköping
Hotell Läckö Sweden Hotels i Lidköping
Hotell Nostalgi Sweden Hotels i Motala
Åmåls Stadshotell Sweden Hotels i Åmål
Hotell Aston Sweden Hotels i Karlskrona

Vinnare i följande kategorier tillkännages under galan:
Årets Gästklubbenhotell, Årets Utmanare – Gästklubben, Årets Samarbetspartner och Årets Prestation.

Dessutom har lojalitetsklubbens medlemmar röstat på sitt favorithotell under sommaren, och vinnare tillkännages under Galan i kategorin Gästernas Val!

I samband med galan hålls även en leverantörsmässa där medlemshotellen får möjlighet att träffa kedjans leverantörer på ett trivsamt och otvunget sätt.  Team-buildingaktiviteter för att stärka sammanhållningen inom kedjan är också en viktig programpunkt. Totalt är över 60 personer anmälda, vilket är den bästa uppslutningen hittills.

• hôtelier
  • gästklubben
  • lojalitetsprogram
  • personligt

Sweden Hotels är den personliga hotellkedjan – Hotels with a Personality! Kedjan är i stark tillväxt med tre- och fyrstjärniga hotell spridda över hela landet. Samtliga hotell är privatägda, och upplevelsen på plats skall ge det där lilla extra som bara ett personligt, privatägt hotell kan ge. Kedjans målsättning är att vara landets bästa och mest personliga hotellkedja. Sweden Hotels tillhandahåller stamgästprogrammet Gästklubben, inköpsavtal, ett välkänt varumärke, gemensam marknadsföring och flera bokningskanaler för en internationell närvaro. Hotellkedjan samarbetar med Akzent Hotels, med ett hundratal privatägda hotell i Tyskland, Schweiz och Österrike, Villa Quaranta Park Hotel utanför Verona i Italien samt Blue Dream Resort i Brasilien. Hotellkedjan stöder Ngamwanza Children Support Centre i Nairobi, Kenya. Fenix Hospitality Sweden AB äger och förvaltar varumärkena Sweden Hotels och Gästklubben. Kedjans servicekontor ligger på Lilla Bommen i Göteborg.

Årets Prestation – Hotell Bele Sweden Hotels i Trollhättan

Hotell Bele Sweden Hotels har belönats med det nyinstiftade priset Årets Prestation av hotellkedjan Sweden Hotels. Under de senaste två åren har hotellet mottagit flera utmärkelser, bland annat utnämndes hotellet till Årets Sweden Hotel 2010, och ägaren Ulrika Emanuelsson mottog Årets Hederspris 2009.

Hotel Svea i Simrishamn är årets Sweden Hotel 2011

På Sweden Hotels Gala utsågs Hotel Svea Sweden Hotels i Simrishamn till Årets Sweden Hotel 2011. Glädjestrålande tackade Thomas Beranek sina fantastiska medarbetare och konstaterade att tillsammans med fjolårets pris Årets Hôtelier 2010 har han nu tagit hem storslam.

Kent Roos är Årets Hôtelier 2011

Kent Roos, som driver Hotell Sirius Sweden Hotels i Kristianstad, har utsetts till Sweden Hotels Årets Hôtelier 2011. Den överraskade och glade Hôtelieren mottog priset under rungande applåder på helgens Sweden Hotels Gala.

Gästernas val - Hotel Continental Sweden Hotels

Varje år får Sweden Hotels stamgäster rösta fram sitt favorithotell, och under sommarmånaderna röstade medlemmarna aktivt på sitt utvalda hotell. Flest röster år 2011 gick till fyrstjärniga Hotel Continental Sweden Hotels i Halmstad. Priset delades ut på Sweden Hotels Gala som hölls i Hjo.