Miljöbyggnad 3.0 släpps den 10 maj

Miljöbyggnad, det ledande svenska systemet för miljöcertifiering av byggnader, släpps i version 3.0 den 10 maj. På medlemsmötet före Sweden Green Building Councils årsstämma kommer medlemmarna att få en presentation av nyheterna i systemet.

Allting är nytt, men samtidigt sig likt, i Miljöbyggnad 3.0. Projektet har inneburit en total översyn av hela systemet. Varje indikator har granskats och diskuterats och förändrats. Över 200 experter från den svenska bygg- och fastighetsbranschen har deltagit i arbetet, som pågått i över två år. Det stora deltagandet i arbetet från så många aktörer har varit viktigt, då Miljöbyggnad 3.0 premierar bredd och bästa tillgängliga teknik. Men Miljöbyggnad är fortfarande ett enkelt system att använda. Inga separata system har skapats för sådant som redan hanteras av lagar och regelverk.

De nya manualerna kommer göras tillgängliga för nedladdning på Sweden Green Building Councils hemsida efter föreningsstämman den 10 maj. Då kommer även alla nyheter, förändringar och förbättringar att presenteras.

- Vi vet att Miljöbyggnad 3.0 har varit efterlängtat och jag vill tacka varje aktör som deltagit i det här viktiga arbetet, säger Bengt Wånggren, VD på Sweden Green Building Council. Engagemanget de senaste åren för utvecklingen av systemet har varit imponerande. Vi har haft en process där diskussion och debatt har varit centralt och slutversionen av Miljöbyggnad 3.0 är absolut en bättre produkt tack vare det. Vi ser verkligen fram emot att lämna över manualerna till branschen.

Manualerna för Miljöbyggnad 3.0 släpps den 10 maj och Sweden Green Building Council räknar med att öppna onlinesystemen för registrering under de kommande månaderna. Den nuvarande versionen, Miljöbyggnad 2.2, kommer att fortsätta vara tillgänglig för registrering och certifiering jämsides Miljöbyggnad 3.0 till och med årsskiftet.

---

För frågor om Miljöbyggnad 3.0, kontakta Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council, bengt.wanggren@sgbc.se eller 08-599 294 31, eller Åsa Wahlström, projektledare för Miljöbyggnad 3.0, asa,wahlstrom@cit.chalmers.se eller 073-769 93 66

Relaterat innehåll