Över en halvmiljon kunder i Swedbanks mobilbank

I juni spräckte Swedbank 500 000-vallen i antalet användare av bankens mobila banktjänst för smartphones. Swedbanks mobiltjänst har vuxit lavinartat sedan start och idag görs cirka 750 000 överföringar och betalningar via mobilen varje månad.

Swedbank lanserade sin iPhone-app, som första bank i Norden, i december 2009 och Android-app i maj/juni 2010. Sedan dess har den mobila banken vuxit i popularitet bland kunderna. Det senaste halvåret har antalet aktiva användare vuxit med 50 procent. I snitt loggar en aktiv mobilbanks-användare in på banken 20 gånger per månad, vilket kan jämföras med motsvarande 10 gånger i månaden för internetbanken.

Saldokoll i topp
Den mest populära tjänsten i mobilbanken är att kolla sitt saldo. Andra populära tjänster är Överföringar, Kolla lån och Ladda kontantkort (som har ökat dramatiskt - under maj 2011 gjordes 3,5 gånger fler nedladdningar jämfört med samma månad förra året).

– Vår ambition är att våra kunder ska uppleva mobilbanken som den bekvämaste kanalen för vardagliga bankärenden. De flesta använder idag mobilbanken för att kolla saldo och flytta pengar mellan egna konton. Sedan i april i år kan man också göra överföringar till andra konton och betala räkningar, vilket snabbt blivit populära tjänster. Totalt har våra användare gjort nära 3 miljoner betalningar och överföringar via mobilbanken bara i år, säger Anki Ahrnell, Chef Marketing & Online Banking på Swedbank.

Tips på hur du sköter bankaffärerna från hängmattan i sommar

• Se till att ha med din bankdosa, då har du tillgång till alla Swedbanks mobila tjänster.
  • Se till så att du får dina räkningar som e-faktura, då kan du godkänna dem i mobilen.
  • Ladda enkelt ditt kontantkort eller mobila bredband direkt i mobilen
  • Håll koll på valutakurser i mobilbanken.

Fakta om Swedbanks mobilbank
Alla Swedbanks privatkunder som är över 18 år har tillgång till mobilbanken. Appen är gratis* och fungerar för iPhone och Android. Följande tjänster finns i mobilbanken:

• Se konton, ditt saldo, fonder, lån och de senaste transaktionerna
  • Göra överföringar mellan egna konton och till andras konton
  • Göra BG/PG-betalningar och betala e-fakturor
  • Handla med värdepapper
  • Ladda ditt eller andras kontantkort eller mobila bredband i mobilen
  • Se valutakurs och aktuella boräntor
  • Räkna ut din boendekostnad, göra en lånekalkyl

Läs mer på www.swedbank.se/mobilbanken

För ytterligare information:
Anki Ahrnell, Chef Marketing & Online Banking, Swedbank: 070-555 51 02, anki.ahrnell@swedbank.se
Emma Bergfeldt, presskontakt, Swedbank: 070-203 49 99

* Mobilbanken är i grunden kostnadsfri, men för att kunna betala BG/PG-betalningar och göra överföringar till andras konton krävs att du har internetbetalning i internetbanken. Det kostar 155 kronor per år.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth.” Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 690 000 företagskunder med 334 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 mars 2011 uppgick balansomslutningen till 1 745 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

• swedbank