airberlins julflygplan landar på Arlanda

airberlins julflygplan landar på Arlanda

Som flygbolag förbinder airberlin dagligen människor och kontinenter med varandra. Under mottot "Flying home for Christmas" har airberlin återigen ett julflygplan i trafik. Det julprydda Boeing 737-800-planet flyger inom det europeiska linjenätet ända till januari och kommer att landa på Stockholm Arlanda Airport för första gången i år den 23 november 2013 klockan 9.55. Klockan 10.35 lämnar sedan flygplanet Arlanda i riktning mot Berlin. Den som ska flyga hem med airberlin på lördag har alltså goda chanser att få vara ombord på julflygplanet. Det går att följa flygplanets kompletta rutt på airberlins webbplats www.airberlin.com/christmas_aircraft.

I år är julflygplanet designat med en ljuskedja. För varje dag under adventstiden tänds ett ljus. "Vårt flygplans fönster föreställer i det här sammanhanget ljusens lågor. Därmed har vi för första gången en juldesign som gör sig helt annorlunda på kvällen än under dagtid. På kvällen ger vårt flygplan en extra stämningsfull känsla", säger André Rahn, Senior Vice President Marketing. Designen har skapats av RAPP Germany. Även invändigt kläs flygplanet i julskepnad med huvudstödsöverdrag i en specialutgåva.

”Det är väldigt roligt att få besök av airberlins fina flygplan så här inför jul. Frågan är om det är barnen som ska ut och resa från Arlanda eller om det är våra flight spotters som kommer att bli allra gladast”, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Boeingplanet med registreringsnummer D-ABMS, som internt kärleksfullt kallas "Merry Santa", anlände till hangar 7 på flygplatsen i Düsseldorf den 13 november. Där rengjordes först flygplanskroppen noggrant. Den 14 november började arbetet för det sju personer starka teamet från airberlin technik. Först behandlades alla ytor som skulle klistras över med folie ytterligare en gång med ett speciellt rengöringsmedel. Därefter klistrades foliet, som är certifierat för flygtrafik och särskilt UV-beständigt, på flygplanskroppen. Till sist lades en kantlack, en så kallad Edge sealer, på anströmningskanten för att undvika att foliet lossnar och för att garantera ett optimalt luftflöde. Foliet designat som en ljuskedja är endast 80 mikrometer tunt, 15,32 m långt och 1,87 m högt. Jungfruresan för airberlins julflygplan gick från Düsseldorf till Köpenhamn den 18 november 2013.

År 2010 hade man det första airberlin-julflygplanet, då i digital form på airberlin.com. På önskemål av flera passagerare lyfte i november 2011 det första riktiga airberlin-julflygplanet. Därmed är airberlin det enda tyska flygbolaget som har ett julflygplan.

airberlin är ett av Europas ledande flygbolag och flyger till 151 destinationer över hela världen. Tysklands näst största flygbolag hade under 2012 fler än 33 miljoner flygpassagerare. Genom det strategiska partnerskapet med Etihad Airways, som äger 29,21 procent av airberlin, och medlemskapet i luftfartsalliansen oneworld® förfogar airberlin över ett globalt destinationsnät. Flygbolaget med sin prisbelönta service erbjuder tillsammans med 16 flygbolag världsomspännande flygningar under gemensamt flightnummer. airberlins flotta har en genomsnittsålder på fem år och är en av de yngsta och mest miljöeffektiva flygplansflottorna i Europa.

Presskontakt airberlin:
Theresa Krohn, Pressansvarig