Infografik över Swedacs 2020

Nu presenteras Swedacs årsberättelse för 2020

Året som passerade var speciellt. Nu presenteras Swedacs årsberättelse för 2020. Myndighetens omställning, verksamhetens ekonomiska omsättning och medarbetarnas egna berättelser lyfts fram.

Under pandemiåret 2020 var Swedacs övergripande uppgift att upprätthålla myndighetens uppdrag och samtidigt bidra till minskad smittspridning. Konkret innebar den balansgången att stora delar av Swedacs arbete utfördes digitalt. Mer än 800 bedömningar och tillsyner, bland annat av bilprovning, laboratorier och vatttenmätare, utfördes helt eller delvis på distans.

– I stort har Swedac klarat den här omställningen. Vi har levererat samma trygghet och kvalitet som ett ordinarie år. Inte till 100 procent i alla delar, men generellt, säger Ulf Hammarström, generaldirektör för Swedac.

Myndighetens omställning liksom medarbetarporträtt är viktiga delar av årsberättelsen. En framtidsspaning från myndighetens avdelningschefer ingår också. Cheferna ger sin syn på vilka erfarenheter från 2020 deras respektive avdelning tar med sig framåt.

Swedacs årsberättelse för 2020 presenteras i två olika format. En så kallad onepager, en webbsida där innehållet presenteras i en enda scrollning, och en bläddringsbar pdf. En nyhet är att den som vill möta både medarbetare och generaldirektör i video-format kan göra det på arsberattelse.swedac.se.