Är det lönsamt att vara ackrediterad?

Det är en stark trend i samhället att använda sig av ackreditering som bedömning av kompetensen hos företag inom skilda områden. Aktuellt just nu är bland annat energideklarationer av fastigheter, slopande av bilprovningens monopol och ett förslag om möjlighet för privata aktörer att examinera körkortsaspiranter.

-Det är bra att ackreditering i dessa fall redan används eller kan komma att användas för att bedöma kompetensen hos de företag som vill agera på marknaden. Det gör det säkrare för konsumenten och är i vissa fall också ett konkurrensmedel för företagen.

Det säger SWEDAC:s generaldirektör Hans-Eric Holmqvist.

-Andra aktuella områden där ackreditering används som tredjepartsbedömning av kompetens är exempelvis sjukvård, medicinska laboratorier och ekologisk odling, säger han.

I morgon onsdag 22 oktober kl 16.10 talar Hans-Eric Holmqvist på Tekniska Mässan i Älvsjö, Stockholm, över rubriken Är det lönsamt att vara ackrediterad? Han kommer bland annat att belysa vad ackreditering innebär för ett företag samt vilken affärsnytta det kan medföra.

Seminariet är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs.

Ytterligare upplysningar kan lämnas av informationschef Per Rahbek, tel 070-604 81 82.

SWEDAC är en statlig myndighet med huvuduppgift att vara nationellt ackrediteringsorgan. Vi har ansvar för kontrollfrågor enligt lagen om teknisk kontroll. Det innebär att vi prövar kompetensen hos bland annat företag som gör analyser, provningar, kalibreringar, certifieringar, kontroller och besiktningar.De verksamheter som uppfyller kraven på kompetens blir ackrediterade. Det kan exempelvis gälla hälso- och sjukvård, livsmedelstillverkning, fordonskontroll, kyl-installationer, materialbesiktning, energideklarationer, hiss- och kranbesiktning mm.

Huvudförvaltning

Stockholmskontor