Volvo L90 Electric är en av tre nya eldrivna modeller från Volvo Construction Equipment

Volvo CE presenterar utökad flotta av medelstora eldrivna maskiner

I ett ytterligare steg mot en mer hållbar bygg- och anläggningsindustri har Volvo Construction Equipment (Volvo CE) presenterat tre nya eldrivna maskiner som kompletterar det redan breda utbudet av lösningar med nollavgasutsläpp.

Den elektriska hjullastarna L120 Electric, L90 Electric och den elektriska hjulburna grävmaskinen EWR150 Electric är de senaste kraftfulla innovationerna som introduceras på marknaden och som stödjer kundernas fossilfria ambitioner.

De presenterades för första gången på de internationella Volvodagarna 2024 i Eskilstuna och är ett renare och smartare val för kunder som vill minska koldioxidutsläppen i sin verksamhet, sänka driftskostnaderna, öppna nya affärsmöjligheter och få en bekvämare arbetsmiljö.

Underverk i mellanstorlek

Med dessa elektriska lösningar, i storlekar från 15-20 ton, expanderar Volvo CE sitt erbjudande till nya segment. Dessutom ger de kunderna möjlighet att arbeta i zoner med låga koldioxidutsläpp och bullerkänsliga områden, samt inomhus utan behov av extra ventilationssystem och utanför ordinarie arbetstid - tack vare den tystare driften och avsaknaden av avgaser.

Maskinerna har i genomsnitt 65 % lägre energikostnader, 30 % mindre underhåll och inga motorrelaterade förbrukningsartiklar, vilket gör dem till en kostnadseffektiv lösning för den moderna arbetsplatsen. De ger också samma prestanda som sina dieseldrivna motsvarigheter. Med mindre buller, vibrationer och värme rapporterar förarna trevligare arbetsförhållanden, minskad trötthet och möjlighet att kommunicera lättare.

Elodie Guyot, huvudansvarig för försäljning av elektromobilitet för region Europa på Volvo CE, säger "Vårt engagemang för att bygga en bättre värld bygger på att vi driver hållbar förändring i olika typer av maskiner och storleksklasser. Vi har redan tillförlitliga elektriska lösningar ute på fältet i vår kompakta portfölj och en växande del av vårt mellanstora sortiment. Vi är glada över att kunna fortsätta leverera på detta åtagande nu med tre medelstora nollutsläppsinnovationer, i nya serier och storlekar, som alla drar nytta av vår branschledande, högpresterande elteknik."

Hög effekt och lång drifttid med den eldrivna lastaren L120 Electric

Först ut är den 20 ton tunga lastaren L120 Electric med en lyftkapacitet på 6 ton. Den är en värdefull partner i många olika applikationer såsom byggarbetsplatser, hamnar och logistikcenter till avfallshantering och återvinning, underhåll av infrastruktur i städer samt jord- och skogsbruk.

För de flesta lätta och medeltunga arbetsuppgifter klarar L120 Electric en hel dags arbete på cirka 5-9 timmar på en enda laddning, beroende på applikation och miljö. När den behöver laddas upp kan den laddas från 10-100 % på en timme och 40 minuter med en 180 kW DC snabbladdare eller Volvos PU500 mobila kraftenhet, och på sju timmar med en 40 kW DC mobil laddare lämplig för laddning över natten.

L120 Electric kommer att lanseras på utvalda marknader i Europa, Region International, Indien, Asien, Latinamerika och Nordamerika från och med fjärde kvartalet 2024.

Mångsidighet och förarkomfort med den eldrivna lastaren L90 Electric

Den 15 ton tunga L90 Electric är den första eldrivna hjullastaren i sin klass. Den är en mångsidig maskin som passar för en mängd olika jobb. Dessa omfattar industriell materialhantering, skogsbruk, jordbruk och landskapsarkitektur, stenbrott och gruvdrift samt avfall och återvinning.

Precis som L120 Electric har den inte bara dedikerade elmotorer för framdrivning och hydraulik, vilket ger full tillgänglig effekt till båda systemen, utan den har också snabbare respons och kortare cykeltider än konventionella modeller. För L90 Electric beror detta till stor del på den Volvo-designade transmissionen, helt ny och specialbyggd för den elektriska plattformen, vilket ger optimal energieffektivitet.

Föraren kan enkelt komma åt funktioner och satser från det intuitiva gränssnittet, som monterad integrerar Volvo Co-Pilot och backkameran.

L90 Electric räcker för cirka 4-5 timmars drift i de flesta medeltunga applikationer och en hel arbetsdag i lättare applikationer. I likhet med sin storebror återvinner elmotordrivningen på L90 Electric energi genom att fungera som generatorer vid inbromsning, vilket ger längre drifttid och längre livslängd för bromsarna.

Maskinen kan laddas 0-100 % på cirka 70 minuter med en 150 kW DC snabbladdare eller PU500 mobil kraftenhet, medan dess AC ombordladdare kan ladda på 6-7 timmar över natten.

L90 Electric kommer att finnas tillgänglig för utvalda marknader i Europa under 2025.

Utökar till en ny kategori med den eldrivna hjulgrävaren EWR150

Volvo CE utökar sitt elektriska sortiment med den första elektriska hjulburna grävmaskinen med kort arbetsradie, den 15 ton tunga EWR150 Electric. Den har den kortaste svängradien i sin klass och är en kompakt lösning för användning i innerstäder och trånga utrymmen. Denna mångsidiga maskin, som passar med en rad olika redskap, är konstruerad för flera olika tillämpningar inom bygg- och anläggningsarbeten, vägarbeten, ledningsarbeten och landskapsarkitektur. Som en hjulburen lösning kan den snabbt förflyttas eller köras vidare till nästa arbetsplats och ta med sig alla nödvändiga redskap på en släpvagn, vilket sparar tid och transportkostnader.

Medan andra tillverkare erbjuder konverterade elektriska alternativ för den här maskintypen, kommer EWR150 Electric direkt från fabriken - vilket gör den till en betydligt mer energieffektiv lösning än konkurrenternas, vilket också ger en lägre total ägandekostnad. De toppmoderna batterierna är utrustade med ett termostyrningssystem som ser till att de håller optimal temperatur för lång livslängd.

Energiåtervinningsfunktioner som elektrisk körning möjliggör en hel dags arbete på en enda laddning. Den eldrivna Volvo hjulburna grävmaskinen kan sedan laddas över natten genom att helt enkelt anslutas till den integrerade ombordladdaren (32 ampere) till en kontakt i väggen eller en laddbox, eller på cirka en timme med en rad olika snabbladdare som finns som tillval.

EWR150 Electric har byggts för att ge förstklassig komfort tack vare en förbättrad hytt - en fördel som ingår i den nya generationens design av grävmaskiner och en uppdatering jämfört med den dieseldrivna EWR150E. Den har också bättre prestanda och mångsidighet med extra räckvidd, lyftkapacitet och minimerad svängradie framtill.

Den kommer att finnas tillgänglig från mitten av 2025 för utvalda kunder i Tyskland, Frankrike, Sverige, Norge och Nederländerna.

Extra support

Alla tre elektriska modellerna kommer att dra nytta av det nya digitala verktyget My Equipment, som hjälper kunderna att maximera drifttiden och hantera laddningsprocessen mer effektivt med insikter om batteriets status, maskintimmar och strömförbrukning.

Precis som sina konventionella motsvarigheter kan de också dra nytta av apparna Load Assist och Dig Assist, en rad matchande Volvo redskap samt tjänster och lösningar för optimal drift.

Läs mer om Swecons sortiment av elektriska maskiner från Volvo CE.