Swecon ny återförsäljare av Ammann väganläggningsmaskiner

Swecon ny återförsäljare av Ammann väganläggningsmaskiner

Efter Ammann-koncernens förvärv av asfaltsläggarverksamheten ABG från Volvo CE har nu Swecon Anläggningsmaskiner AB och Ammann Group tecknat ett återförsäljaravtal. Detta gäller med omedelbar verkan försäljning, underhåll och service av ett komplett sortiment av jordpacknings- och asfaltvältar samt lätt packningsutrustning för den svenska marknaden.

Dessutom har de två företagen undertecknat ett samförståndsavtal för försäljning, underhåll och service av asfaltsläggare, som kommer att träda i kraft efter den formella granskningen av Ammanns förvärv av asfaltsläggarverksamheten från Volvo CE.

"Vi ser fram emot att arbeta med Ammann som vår partner inom väganläggningsmaskiner i framtiden. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att bygga upp vår kompetens inom asfaltbranschen och med Ammanns breda produktportfölj kan vi ytterligare växa och stärka vår position inom väganläggningsmaskiner. För våra kunder innebär detta att vi fortsätter stärka den dedikerade servicesupporten för asfaltläggare och vältar i vårt nätverk i landet", säger Ulf Hellström, vd på Swecon.

Ulf Hellström, vd på Swecon Anläggningsmaskiner AB

Bernd Holz, vice vd på Ammann Group, tillägger: "Med Swecon har vi fått branschens starkaste återförsäljarnätverk som partner. Vi ser fram emot ett framgångsrikt samarbete och möjligheten att tillsammans växa den gemensamma verksamheten på den svenska marknaden.

Bernd Holz, vice vd på Ammann Group

Swecon kommer preliminärt att visa upp ett antal modeller ur Ammanns program av väganläggningsmaskiner redan under Svenska Maskinmässan den 30 maj - 1 juni på Solvalla. Det handlar om Ammann eARX 26-2, en eldriven 2,7 tons asfaltvält, samt den större Ammann ARP 75 - en 7,5 tons asfalvält. Den tredje maskinen som visas är en den kompakta asfaltläggaren Ammann ABG 2870.

Om Ammann

Ammann är en sjätte generationens familjeägt företag som producerar asfalt- och betonganläggningar, kompaktorer och asfaltläggare vid nio produktionsanläggningar i Europa, Kina, Indien och Brasilien. Dess kärnkompetens är väganläggning och transportinfrastruktur.