Niclas Grönholm vann före Ole Christian Veiby och hemmaföraren Janko Wieszt i helgens inledande deltävling.

Niclas Grönholm tog VM-seger för CE Dealer Team i Ungern och Klara Andersson sin andra raka pallplats

Det Swecon-supportade CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment radade upp starka prestationer när FIA World RX tävlade i Ungern i helgen. Niclas Grönholm säkrade teamets första seger för säsongen, medan Klara Andersson tog sin andra raka pallplats, vilket ytterligare befäster CE Dealer Team som titelutmanare i mästerskapet.

Niclas Grönholm segrade i den första av helgens två VM-deltävlingar i ungerska Nyirád, som för första gången stod som värd för FIA World RX. I en händelserik final navigerade den nu åttafaldige World RX-vinnaren skickligt sin 100 % elektriska PWR RX1e genom fältet för att säkra sin andra vinst för CE Dealer Team.

Den finske rallycross-stjärnan blev säsongens första FIA World RX-vinnare i en elbil och ligger nu trea i förarmästerskapet när han lämnar Ungern för nästa deltävling i Belgien.

"Jag är stolt över alla i teamet. De har jobbat hårt och nu när vi får resultaten känns det helt fantastiskt. Vi är här för att vinna och göra det bra, så det är en belöning till alla inblandade och ett bevis på att vår kärnfilosofi om jämlik och hållbar motorsport håller", säger Niclas Grönholm.

Klara Andersson studsade tillbaka starkt under söndagen efter att ha missat finalen i lördagens tävling. Den svenska stjärnan inledde med att bli främsta kvalförare under finaldagen, med två raka heatsegrar som hon följde upp med säsongens andra raka pallplats. I finalen slutade hon på en tredjeplats efter en stenhård kamp med bröderna Hansen ända fram till mållinjen.

Klara Andersson delar nu tredjeplatsen i förarmästerskapet tillsammans med lagkamraten Niclas Grönholm.

"Det var en tuff helg, men jag är verkligen glad över att sluta på pallen idag. Bilen kändes jättebra och att få vinna två heat var riktiga höjdpunkter. Ett stort beslut idag var att byta till regndäck för finalen, och det gav resultat då vi kunde säkra tredjeplatsen. Att stå på pallen med en bra poängskörd i bagaget kändes fantastiskt. Att dela tredjeplatsen i mästerskapet med Niclas är en grym comeback från gårdagen, men jag vet att det finns mer potential att utnyttja", säger Klara Andersson.

"Att vara en del av den första jämställda förarbesättningen i FIA World RX:s historia, och driva en strävan mot elektrifiering med alla våra partners, är verkligen inspirerande. Jag är otroligt glad och tacksam över att få leva min barndomsdröm."

Den allra första World RX of Hungary levererade massor av action och incidenter i den ökända första kurvan, som ställde till det för flera förare under helgen.

Trots sammandrabbningarna säkrade CE Dealer Team-förarna värdefulla mästerskapspoäng med två pallplaceringar, vilket befäster teamets andraplats i den totala ställningen i den fortsatta jakten på en världsmästartitel med eldrift.

"Det var en bra helg med en vinst i går och en pallplats idag, men att inte ha båda bilarna i finalen är inte idealiskt. Det nya formatet är utmanande, och vi måste förbättra våra prestationer. Vi är tvåa i teammästerskapet, men med bara 40 % av säsongen avklarad är det fortfarande långt kvar - och vi är nära. Farten vi hade här och i Höljes ger oss självförtroende. Vi kommer att fortsätta jobba hårt och sikta på att bli mer konkurrenskraftiga till Belgien för att täppa till gapet upp till ledarna", säger teamchef Jussi Pinomäki.

Vid sidan av de spännande tävlingarna på banan, så såg Volvo Construction Equipment-maskinerna från den lokala återförsäljaren Ascendum, till att hålla banan i toppskick mellan de spektakulära heaten.

Den intensiva FIA World RX-säsongen fortsätter om bara tre veckor med World RX of Benelux, som hålls i belgiska Mettet den 17-18 augusti.

Här finner du fullständiga resultat och den totala ställningen efter FIA World RX of Hungary.

Kalender FIA World Rallycross Championship 2024

• 6-7 juli World RX of Sweden, Höljes
  • 27-28 juli World RX of Hungary, Nyirád
  • 17-18 augusti World RX of Benelux, Mettet
  • 7-8 september World RX of Portugal, Montalegre
  • 19-20 oktober World RX of China, TBA

Alla europeiska evenemang inkluderar FIA European Rallycross Championships (Euro RX1, Euro RX3 och RX2e).

World RX 2024 sänds på streamingplattformen Rally.TV online och SVT för svenska tittare.

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning i rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Om Swecon och Volvo CE i FIA World RX
Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.

Om CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment

CE Dealer Team grundades 2022 av PWR Group i samarbete med Volvo Construction Equipment och dess återförsäljare och partners. Huvudmålet med rallycrossprogrammet är att driva övergången till förbättrad hållbarhet och mångfald i samhället och lyfta fram spänningen som en flytt till en elektrisk framtid erbjuder. CE Dealer Team drivs med stöd från oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, tillsammans med flera framstående industriella partners, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och utanför banan.