Klara Andersson tog en fin andraplats i den inledande tävlingen i World RX 2024

CE Dealer Team tog historisk dubbel pallplats i säsongspremiären av rallycross-VM i Höljes

Det Swecon-supportade Construction Equipment Dealer Team by Volvo CE stod för sin bästa säsongsstart någonsin i FIA World Rallycross Championship. I premiären i Höljes tog både Klara Andersson och Niclas Grönholm varsin pallplats under helgen, vilket placerar teamet på andra plats i den totala ställningen.

Tävlingshelgen i Höljes innebar även premiär för det nya konceptet 'Battle of Technologies', där helelektriska RX1e-bilar tävlar mot hållbart drivna bilar med förbränningsmotorer.

Mer än 25 500 åskådare såg händelserna på plats i Höljes där Swecon och Volvo Construction Equipment - den officiella banbyggarpartnern till mästerskapet - också visade upp sina senaste elektriska produkter och tjänster.

Den svenska rallycross-stjärnan Klara Andersson skrev historia redan 2022 när CE Dealer Team-föraren blev den första kvinnan att stå på prispallen i en FIA World RX-tävling. 24-åringen skrev återigen historia under helgen när hon säkrade en andraplats i lördagens premiär i sitt hemmarace i Höljes, vilket också markerar det hittills bästa resultatet någonsin för en kvinnlig förare i ett VM.

– Det har varit en rolig, givande och lärorik säsongsinledning. Jag är otroligt stolt över lördagen, jag har aldrig känt mig så här stark i världsmästerskapet. Allt föll på plats i bilen och jag kände mig snabb redan från första träningen. Jag saknade lite erfarenhet på det blöta underlaget igår för att slåss om topplaceringarna, men jag är ändå nöjd överlag och framför allt över teamets prestation. Det ser ut som att vi står inför en mycket tuff och spännande säsong, säger Klara Andersson.

Niclas Grönholm på pallen tillsammans med Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby

Den finske sjufaldige World RX-tävlingsvinnaren Niclas Grönholm visade starka takter på öppningsdagen, men hindrades från att nå finalen på grund av olyckliga omständigheter på banan. I söndags tog det finska esset revansch genom att ta sin första pallplats för säsongen med en fin andraplats.

– Lördagen var såklart en besvikelse eftersom farten var där för att slåss om segern och de saker som inträffade var utom min kontroll. Gårdagens andraplats var det bästa vi kunde önska oss, då vi inte hade någon chans att slåss om segern, så jag är nöjd med poängen. Vi ligger lite efter poängmässigt nu, men det är tidigt på säsongen och vi ska försöka täppa till det gapet steg för steg, säger Niclas Grönholm.

I förarmästerskapet delar Niclas Grönholm och Klara Andersson andraplatsen efter den sexfaldige världsmästaren och helgens suverän Johan Kristoffersson.

Inför en storpublik på hemmaplan, inklusive mer än 350 gäster från återförsäljaren Swecon, samt teampartnerna Parker, SSAB och Engcon, visade CE Dealer Team att man är redo att utmana om 2024 års titel med dubbla pallplatser, vilket placerar teamet som tvåa i tabellen när de lämnar Höljes för nästa deltävling i Ungern i slutet på månaden.

– Den här säsongsstarten var verkligen en resa in i det okända med ett nytt raceformat, nya däck, Battle Of Technologies och helt olika väderförhållanden mellan de två dagarna. Men Klara presterade fantastiskt lördags och Niclas igår. Prestationerna var hyfsade totalt sett och vi har några idéer om vad vi kan förbättra inför de kommande deltävlingarna. Vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att komma väl förberedda till Ungern, säger Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team.

Den intensiva FIA World RX-säsongen fortsätter med en återkomst för World RX of Hungary, som hålls i Nyirád den 27-28 juli.

Resultat och ställning efter säsongspremiären av FIA World RX i Höljes.

Kalender FIA World Rallycross Championship 2024

• 6-7 juli World RX of Sweden, Höljes
  • 27-28 juli World RX of Hungary, Nyirád
  • 17-18 augusti World RX of Benelux, Mettet
  • 7-8 september World RX of Portugal, Montalegre
  • 30 november – 1 december World RX of Australia, TBA

Alla europeiska evenemang inkluderar FIA European Rallycross Championships (Euro RX1, Euro RX3 och RX2e).

World RX 2024 sänds på streamingplattformen Rally.TV online och SVT för svenska tittare.

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning i rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Om Swecon och Volvo CE i FIA World RX

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.

Om CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment

CE Dealer Team grundades 2022 av PWR Group i samarbete med Volvo Construction Equipment och dess återförsäljare och partners. Huvudmålet med rallycrossprogrammet är att driva övergången till förbättrad hållbarhet och mångfald i samhället och lyfta fram spänningen som en flytt till en elektrisk framtid erbjuder. CE Dealer Team drivs med stöd från oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, tillsammans med flera framstående industriella partners, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och utanför banan.