CE Dealer Team håller titelkampen vid liv trots utmanande VM-deltävling i Belgien

Det Swecon-supportade CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment kämpade hårt i Belgien under den tredje tävlingshelgen av årets FIA World RX-säsong, och räddade avgörande poäng för att hålla kampen om världsmästartitlarna vid liv.

”Vi förberedde oss bra och gjorde vårt bästa, men fick nästan inget betalt. Niclas fick problem med sin bil i lördags. När det väl var löst visade han bra tempo med två heatsegrar och en semifinalseger idag”, säger Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team.

"Klara visade också bra fart och tog sig vidare till finalen, vilket var första gången båda bilarna gjorde det den här säsongen. Vi måste gå vidare och komma tillbaka starkare nästa gång. Portugal är en bana som passar oss och förarna, så vi kommer att sikta på att studsa tillbaka - och fortsätta att visa upp hållbar, inkluderande och spännande motorsport."

Niclas Grönholm gjorde en stark comeback efter en tuff första dag på banan i Mettet, där den finske rallycrossföraren hämmades av stora tekniska problem. På söndagen kämpade han sig till finalen och utmanade om pallen ända fram till mållinjen och säkrade till slut en fjärdeplats.

Den 28-åriga World RX-stjärnan är för närvarande femma i förarmästerskapet, och klamrar sig fast i kampen om mästerskapsmedaljerna.

"Jag vill tacka teamet för att de fixade min bil så att jag kunde tävla idag, vi jobbade hårt tillsammans som alltid. Jag vann heaten och semifinalen och tjänade maximala poäng fram tills dess. Jag hade en stark start i finalen , men den första svängen var kaotisk, och jag blev påkörd. Det är frustrerande eftersom vi vet att vi hade farten i helgen för att uppnå ett bättre resultat, men det är så det är i rallycross. Vi behöver bara fortsätta jobba hårt för att komma tillbaka starkare i Portugal. Vi vet att vi har det som krävs för att vara med och kämpa om världsmästartiteln och det är det vi är här för", säger Niclas Grönholm.

Klara Andersson hade också en utmanande helg i Mettet och råkade ut för flera punkteringar. Trots motgångarna nådde den svenska rallycross-stjärnan finalen under båda dagarna i sin 100 % elektriska PWR RX1e och slutade femma och sexa.

I mästerskapsställningen ligger hon precis bakom sin teamkamrat Niclas Grönholm på sjätte plats.

"Vi fick båda bilarna till final, vilket är positivt. Tyvärr fick jag ta emot en stor smäll, och det förstörde finalen för mig idag. Men även om det inte var vår bästa helg så är jag verkligen glad och tacksam för stödet från alla våra partners och fans som var här, som stöttade oss i vått och torrt. Jag ser fram emot Portugal och att återvända till en bana där vi har fantastiska minnen ifrån", säger Klara Andersson.

CE Dealer Team hade mer än 100 gäster på plats i Belgien från den lokala Volvo CE-återförsäljaren, samt från teamets partners Parker och Engcon - med på en stor aktiveringsplats intill Mettet-banan.

Volvo Construction Equipment är den officiella banbyggarpartnern till FIA World RX 2024 och visade upp sitt produktutbud och innovativa tjänster under hela den belgiska rundan - och höll Mettet-banan i perfekt skick.

CE Dealer Team, som för närvarande är trea i ställningen, kommer att fortsätta sin helelektriska resa för nästa omgång i Portugal om tre veckor.

Kalender FIA World Rallycross Championship 2024

• 6-7 juli World RX of Sweden, Höljes
  • 27-28 juli World RX of Hungary, Nyirád
  • 17-18 augusti World RX of Benelux, Mettet
  • 7-8 september World RX of Portugal, Montalegre
  • 19-20 oktober World RX of China, TBA

Alla europeiska evenemang inkluderar FIA European Rallycross Championships (Euro RX1, Euro RX3 och RX2e).

World RX 2024 sänds på streamingplattformen Rally.TV online och SVT för svenska tittare.

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning i rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Om Swecon och Volvo CE i FIA World RX
Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.

Om CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment

CE Dealer Team grundades 2022 av PWR Group i samarbete med Volvo Construction Equipment och dess återförsäljare och partners. Huvudmålet med rallycrossprogrammet är att driva övergången till förbättrad hållbarhet och mångfald i samhället och lyfta fram spänningen som en flytt till en elektrisk framtid erbjuder. CE Dealer Team drivs med stöd från oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, tillsammans med flera framstående industriella partners, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och utanför banan.