Tuffare Klara går för seger i FIA World RX

Tuffare Klara går för seger i FIA World RX

Klara Andersson går in i årets säsong av World RX med en tuffare inställning.
– Jag har jobbat mycket med den mentala biten, att våga ta plats och utmana mig själv mer.
Målet är mycket tydligt: att vinna teammästerskapet för Swecon-supportade CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment. Chansen till en bra start ges när premiären av årets rallycross-VM avgörs i värmländska Höljes den 6-7 juli.

Förra årets mästerskap var struligt med flera inställda tävlingar på grund av batteribranden på engelska Lydden Hill. Ändå slutade CE Dealer Team som tvåa i teammästerskapet och individuellt blev Niclas Grönholm och Klara Andersson trea respektive sjua.

– Trots allt levererade vi ett starkt resultat och avslutningen i Hongkong var riktigt bra, säger Klara som i årets mästerskap kommer att ge järnet från start.

– Jag har haft en tendens att få upp farten först under andra dagen. I år ska jag inte bjuda på något; jag ska våga ta plats och utmana redan på lördagens tävlingar. Det nya konceptet, med poäng i alla heat, gör det extra viktigt.

Starten i ett heat under World RX of Sweden i Höljes 2023

Till sin hjälp med den mentala uppladdningen har hon teamchefen Jussi Pinomäki samt en egen mental coach.

– Hon kan inget om motorsport och det är bra, skrattar Klara.

– Hon kan ge mig nya perspektiv, något som är svårt för dem som lever i samma bubbla som jag.

Två tekniker i kamp

Årets upplägg för rallycross-VM, även kallat ”Battle of Technologies”, är unik. För första gången möts eldrivna bilar och bilar med förbränningsmotorer med förnybart bränsle. Bland andra har den sexfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson valt att köra en bil med förbränningsmotor under kommande säsong.

– Det är helt oprövat och mycket spännande. Det är klart det finns inbyggda skillnader, men fördelen kan svänga från bana till bana och i olika väderlekar. Jag ser fram emot den nya utmaningen.

När Klara Andersson debuterade i World RX för två år sedan, var hon enda kvinnliga förare i mästerskapet. Det tycks hon bli i år också (teamen är dock ännu inte officiellt spikade), men det är stor skillnad på Klara Andersson 2022 och Klara Andersson i dag.

– Det är som natt och dag! Jag har lärt mig otroligt mycket de här två åren och jag är mycket stolt över min utveckling som förare. I dag har jag en bra grundfart på alla banor och jag vill kunna utmana om pallplatser i alla tävlingar.

Klara Andersson har under två säsonger visat på en positiv utveckling i World RX med CE Dealer Team

Tränat bromsteknik

Inför premiären i Höljes i juli har Klara även tränat lite extra på sin bromsteknik.

– Jag hoppas det ger resultat direkt, för Höljes är en av de svåraste banorna. Höljes är ändå min favoritbana tillsammans med Montalegre i Portugal.

Det senare har sin naturliga förklaring. På banan i Montalegre knep Klara Andersson tredjeplatsen debutåret 2022. Det var första gången någonsin som en kvinna tog en pallplats i rallycross-VM.

I år kan nya framgångar skrivas in i historieböckerna.

Klara kör en eldriven PWR RX1e med två 500 kW-motorer motsvarande 680 hk och 880 Nm av omedelbart vridmoment

FAKTA WORLD RX

• Rallycross började på 60-talet i England. Den första svenska rallycrosstävlingen kördes i Hedemora 1971 och vanns av Per Eklund i en Saab V4.
  • Sporten fick VM-status 2014 och tre svenska förare har vunnit titeln: Mattias Ekström (1), Timmy Hansen (2) och Johan Kristoffersson (6).
  • För två år sedan, 2022, kördes rallycross-VM med enbart elbilar för första gången. Swecon är, tillsammans med bland andra SSAB och Engcon, partner till CE Dealer Team.
  • I årets VM tävlar för första gången både elbilar och bilar med förbränningsmotor mot varandra om titeln.

Kalender FIA World Rallycross Championship 2024

• 6-7 juli World RX of Sweden, Höljes
  • 27-28 juli World RX of Hungary, Nyirád
  • 17-18 augusti World RX of Benelux, Mettet
  • 7-8 september World RX of Portugal, Montalegre
  • 30 november – 1 december World RX of Australia, TBA

Alla europeiska evenemang inkluderar FIA European Rallycross Championships (Euro RX1, Euro RX3 och RX2e).

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning i rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Om Swecon och Volvo CE i FIA World RX

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.

Om CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment

CE Dealer Team grundades 2022 av PWR Group i samarbete med Volvo Construction Equipment och dess återförsäljare och partners. Huvudmålet med rallycrossprogrammet är att driva övergången till förbättrad hållbarhet och mångfald i samhället och lyfta fram spänningen som en flytt till en elektrisk framtid erbjuder. CE Dealer Team drivs med stöd från oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, tillsammans med flera framstående industriella partners, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och utanför banan.