Swecon uppdaterar sin maskinflotta på landets motorbanor

Swecon uppdaterar sin maskinflotta på landets motorbanor

Swecon uppdaterar just nu den flotta av Volvomaskiner som är i drift i samarbeten med flera av landets främsta motorbanor och multianläggningar. Samtliga maskiner som levereras kan köras på det förnybara bränslet HVO100, som sänker växthusgasutsläppen med upp till 90 %.

För att tydligare visa att Swecon är med och bygger, utvecklar och underhåller landets främsta motorbanor, så har Swecon valt att tydliggöra Swecons välbekanta gula och blå varumärke på samtliga Volvo hjullastare som nu tas i drift hos utvalda partners i landet. Flottan uppdateras och moderniseras med de senaste modellerna, där samtliga är utrustade med motorer som svarar upp mot de stränga emissionskraven i Steg 5. Dessutom kan maskinerna köras på det förnybara bränslet HVO100, som sänker växthusgasutsläppen (CO2e) med upp till 90 %.

– Vi fortsätter att stötta hållbar motorsport och samarbetar sedan länge med flera av landets motorbanor, inte bara för att förenkla den dagliga driften, vi ser gärna att hållbarhet genomsyrar hela verksamheten. Det är viktigt och en förutsättning för långsiktiga samarbeten med våra partners, säger Fredrik Rigö, marknadskommunikationschef på Swecon.

– Med Volvos produkter och Swecons support, får våra partners en väl anpassad och driftsäker lösning som bidrar till att reducera anläggningens miljöpåverkan. Dessutom elektrifierar Volvo mer och mer av sitt maskinprogram och snart har vi eldrivna maskiner i olika storlekar som täcker upp de flesta behov en anläggning kan tänkas ha.

Bland de banor som som Swecon samarbetar med återfinns; Mantorp Park, Ring Knutstorp, Höljes Rallycross, Falkenbergs Motorbana, Tierp Arena och Eskilstuna Track & Resort.