Rallycross-VM: Nytt mot gammalt när CE Dealer Team säsongsdebuterar

Rallycross-VM: Nytt mot gammalt när CE Dealer Team säsongsdebuterar

Rallycross-VM 2024 blir något alldeles extra. För första gången ställs de elektriska bestarna från RX1e mot högpotenta RX1-bilar med förbränningsmotorer. Frågan är given: vem vinner kampen i "Battle of Technologies"? Den 6-7 juli vet vi vem som gjort hemläxan bäst - då körs VM-premiären i värmländska Höljes.

Förra årets rumphuggna säsong i FIA World Rallycross Championship (World RX) är lagd till handlingarna. För CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment, som sponsras av bland andra Swecon, slutade den ändå bra, med en andraplats i teammästerskapet och en tredjeplats i förarmästerskapet.

Nu blickar dock alla framåt mot säsongen 2024 och årets stora nyhet. För första gången utmanas bilarna i det tidigare helt eldrivna rallycross-VM av bilar med förbränningsmotorer som drivs med ett helt förnybart bränsle. Alltså: bilar med två olika kraftkällor ställs mot varandra i jakten på VM-titeln.

– Det blir intressant och självklart antar vi utmaningen, säger Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team.

Däcken en utmaning

Dock tror och hoppas han att det är en tillfällig lösning att mixa bilar med olika motorer.

– Som team är vi helt inriktade på elektricitet och i det långa loppet, om några år, hoppas jag att vi har en helelektrisk serie igen.

En annan utmaning denna säsong är bytet av däckleverantör.

– Dom har vi ingen erfarenhet av och inga gamla data att falla tillbaka på. När vi får de nya däcken i slutet av februari blir det en prioriterad uppgift att testa och analysera dem noga.

Publikmässigt tror Jussi Pinomäki att utfallet av Battle of Technologies kommer att slå olika.

– Traditionella fans, i länder där rallycross är etablerat, kommer nog att gilla det. I nya länder, på nya marknader – som Hongkong där vi körde förra året – tror jag att man uppskattar det helt elektriska upplägget bättre.

Siktar på seger

Även i år kommer CE Dealer Team att representeras av förarna Niclas Grönholm och Klara Andersson. Och Jussi Pinomäki höjer ambitionsnivån efter förra säsongens lyckade resultat.

– Det är en realistisk ambition att sikta på att vinna teammästerskapet. Lyckas vi med det, så kommer även framgångar i förarmästerskapet.

Arne Dirks, vd på Rallycross Promoter GmbH som arrangerar World RX, är mycket förhoppningsfull inför säsongsstarten.

– När World RX går in i sitt andra decennium är vi glada över att introducera det nya "Battle of Technologies"-konceptet. Vi har alla sett och njutit av den elektrifierande kraften och potentialen hos RX1e under de senaste två åren, men vi har också sett en hel del passion för bilar med förbränningsmotorer i Euro RX, säger han och fortsätter.

– Det har funnits ett enormt intresse från förare och team rakt igenom, och vi tror att detta hållbara nya format erbjuder både tävlande och fans det bästa av två världar.

Ökar spänningen

Efter två säsonger av rent eldrivet tävlande i rallycross-VM så välkomnas ICE-bilar som körs på hållbart bränsle tillbaka på startgridden. Det nya upplägget bygger upp spänningen inför en head-to-head-duell mellan RX1e-maskinerna och deras RX1-rivaler.

Högst 16 anmälningar kommer att tillåtas under 2024, men mästerskapet är även öppet för icke-permanenta förare att delta på en tävling-för-tävling basis.

Det sportsliga formatet har på liknande sätt finjusterats, där SuperPole-kvalet har ersatts av förutbestämda startpositioner i alla heat. Förarna kommer nästa säsong att tävla om position i stället för tid, vilket gör formatet lättare att förstå. Dessutom kommer mästerskapspoäng att delas ut för varje heatrace, semifinal och final. Detta ska uppmuntra förarna att satsa allt i alla heat, vilket förstärker underhållningen för fansen.

Den svenska publiken har förmånen att se den nya uppdaterade VM-serien först av alla, med säsongspremiär i legendariska Höljes i Värmland den 6-7 juli.

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning på rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.