Hallå där Marcus Lennartsson, servicetekniker på Swecon i Staffanstorp!

Hallå där Marcus Lennartsson, servicetekniker på Swecon i Staffanstorp!

Marcus var lagkapten för det svenska laget i Volvo Masters, där verkstadspersonal på Volvo anläggningsmaskiner från hela världen tävlar om VM-titeln. Swecons lag – där även serviceteknikerna Alexander Jeppsson och Niklas Roth samt reservdelssäljare Ida Persson var med – tog sig till regionfinal i tyska Konz.

Hur gick det för er?

– Vi kom femma av 14 tävlande länder. Portugal och Neder länderna vann och gick vidare till finalen. Vi är ändå nöjda, dels för att det var mycket svåra uppgifter, dels var att varje del moment skulle lösas på 45 minuter. Tidspressen var tuff och vi hade inte kunnat träna ihop så mycket som vi hade behövt. Men vi blev bäst i Norden, före både Danmark och Norge, och det känns bra.

Vilka tävlingsmoment var svårast?

– De var tre stationer med felsökning på en grävmaskin, en hjullastare och en dumper. Dumpern tyckte vi var svårast, den varnade för lågt lufttryck i däcken när den svängde vänster. Där nådde vi inte ända fram på 45 minuter.

Men det handlar väl inte bara om att lyckas hitta felet?

– Nej, det är bara en av åtta poängkriterier. Det är lika viktigt att exempelvis samarbeta bra i gruppen, göra jobbet säkert och använda rätt verktyg.

Hur var det att träffa kollegor från olika länder i Europa?

– Det var jätteroligt. Jag var ju med för fyra år sedan också och det var många gamla bekanta jag stötte på igen. Som lag umgicks vi mest med tyskarna, danskarna och norrmännen, men på kvällarna var vi ute och åt med alla lagen. Det är ett väldigt socialt arrangemang.

Har ni nytta av Volvo Masters nu när ni är tillbaka i vardagen på verkstaden i Staffanstorp?

– Vardagen är ju en smula annorlunda än tävlingsuppgifterna i Volvo Masters. Men vi bytte kontaktuppgifter med många kollegor från andra länder. Det kan komma till pass någon gång i framtiden, om vi får någon riktigt klurigt fall med en krånglande maskin.

Till sist, är ni sugna på revansch i Volvo Masters?

– Ja, det är klart vi är! Det här är något som vi alla fyra vill göra om igen.

Team Swecon Sverige bestod av serviceteknikerna Marcus Lennartsson, Alexander Jeppsson och Niclas Roth, samt Ida Persson som är reservdelssäljare.