XMOR® revolutionerar grävandet med design och vikt

XMOR® revolutionerar grävandet med design och vikt

Nyheter i grävmaskinbranschen brukar sällan leva upp till beteckningen ”banbrytande”.
– Men XMOR-skopan är faktiskt banbrytande i grävbranschen. Det är en revolutionerande produkt och att vi är först i Norden med den är fantastiskt roligt, säger Johan Henrysson, produktchef grävmaskiner på Swecon.

XMOR-skopans
storhet kan beskrivas i siffror.

• Tillverkad i huvudsak av Hardox-stål och upp till 20 procent lättare än traditionella stålskopor.
  • Fyrakubiksskopan har ungefär samma vikt som en bergskopa på 2,8 kubik. Det gör att nyttolasten kan öka väsentligt.
  • Med XMOR-skopan ökar produktiviteten med 14 procent och CO2-utsläppen minskar med lika många procent jämfört med en traditionell GP-skopa till EC550E, enligt beräkningar i Volvo CE:s SiteSim program.

Man kan även förklara XMOR med en slående jämförelse, som Johan Henrysson gör.

– Med XMOR-skopan på Volvo EC550E får maskinen lika hög kapacitet som en 70-tonsmaskin, men med bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som en 50-tonsmaskin.

Johan rapporterar själv från den första testkörningen av kombinationen EC550E och XMOR-skopan.

– Fantastiskt vad lätt skopan fyller och rågar sig. Denna kombination är helt oslagbar. Fyrakubiksskopan och maskinen står stadigt, och undervagnen på EC550E är i en klass för sig. Snabbheten, responsen och råstyrkan i denna maskin måste helt enkelt upplevas.

Volvo EC550E med XMOR-skopan på Svenska Maskinmässan i Stockholm

Till Norden

XMOR-skopan är designad av SSAB och har sålts genom externa XMOR-partners med stor framgång till gruvindustrin i bland annat Nordamerika, Australien, Sydafrika och Indien. Initialt utvecklades skopor för stora gruvmaskiner och därefter har XMOR tagit konceptet vidare och utvecklat designen för det nordiska klimatet.

– I Swecon har vi en kund som verkligen förstår värdet av produktivitetsökningen och hur skopan bidrar till att optimera prestandan på Volvos maskiner. Designen och de mest avancerade Hardox-materialen i skopan, tillsammans med våra partners som tillverkar skopan, skapar unika förutsättningar att ta fram den här typen av produkter, säger Panu Pitkänen, chef för XMOR på SSAB.

Designen på XMOR-skopan är patenterad, bland annat den inverterade botten på skopan samt de vinklade, bultade hälsegmenten. Båda lösningarna minskar såväl vikten som slitaget samt bidrar till snabbare reparationer och underhåll jämfört med svetsade hälsegment.

Snabbt jobbat

I höstas hade Swecon ett första möte med XMOR-teamet och kom snabbt överens om att designa en XMOR-skopa dedikerad för Volvo EC550E.

– EC550E är en relativt ny modell som är både effektiv och bränslesnål. Med XMOR-skopa kan vi skapa ytterligare stor kundnytta, säger Johan Henrysson.

Skopan, som tillverkas av XMOR-partnern Fronteq (Götene), kommer att levereras med SMP105 snabbfäste. På Svenska Maskinmässan i månadsskiftet maj–juni på Solvalla var EC550E med XMOR-skopan ett av dragplåstren i Swecons monter.

XMOR-skopan visades upp för första gången i Norden på Svenska Maskinmässan i Stockholm

– Den visades upp på Svenska Maskinmässan och intresset var enormt. Nu ska lösningen ut som demomaskin på turné norröver med ett stopp på mässan Load Up North i slutet av augusti som ett av delmålen, säger Johan Henrysson.

Enligt honom passar EC550E med XMOR-skopa i flera krävande applikationer, bland annat hantering av sprängt berg, vägbyggen, gruvor och stora bergtäkter. Den kommer verkligen till sin rätt när man har utlastning på någon form av lastmottagare.

– Det har varit en mycket inspirerande resa tillsammans med XMOR och Fronteq Götene hittills. Nu kommer det att bli väldigt intressant att höra vad kunderna tycker, avslutar Johan Henrysson.