Anna lotsar kunderna till digitala lösningar

Anna lotsar kunderna till digitala lösningar

Företagsekonomi med inriktning mot internationell marknadsföring, webbdesign, ljusdesign, verksamhetsutvecklare på Stockholms stad... Anna Haglunds yrkeskarriär har med framgång styrts av lust och intresse – och det ledde henne även till jobbet med produktivitetstjänster på Swecon.
– Jag blev kontaktad av Swecon om jobbet och det gick inte att säga nej.

Digitala produktivitetstjänster
är lite tungvrickande och de olika tjänsterna har nästan genomgående engelska namn. Det kanske låter svårt, men i grunden är det enkelt, enligt Anna Haglund.

– Våra kunder har olika drivkrafter, vanligtvis ökad kostnadseffektivitet, säkerhet eller minskade koldioxidutsläpp. Ibland är det en kombination av flera. Det spelar egentligen inte så stor roll, de flesta av våra produktivitetstjänster ger både kostnadseffektivitet och mindre utsläpp.

Ordet ”digitala” ska man som kund heller inte avskräckas av.

– Det är inga konstigheter med våra digitala tjänster, trösklarna är minimala. Med lite hjälp i början, så är alla med på hur det funkar. Det är alls ingen dramatik.

Connected Map – en av realtidstjänsterna som Swecon erbjuder.

Viktig rådgivning

Just rådgivning till kund är prioriterat för Anna Haglund. Hon själv har många kundmöten inbokade, likaså hennes två kollegor Peter Bäck (realtids- och simuleringsjänster) samt Rickard Gerdlöf (utbildning/bränslerådgivning).

– Rådgivningen är så viktig, att kombinera rätt maskiner med analys av arbetsplatsen, lämpliga digitala tjänster och lämplig utbildning. Efterfrågan av våra tjänster ökar och vi kommer att utöka verksamheten med ytterligare en konsult.

Anna Haglund har på relativt kort tid samlat på sig en imponerande bred erfarenhet. Efter gymnasiet i Gävle, tog hon en kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning på internationell marknadsföring.

Ögonöppnare

Efter studierna hoppade hon på en webbdesignutbildning och blev kring millennieskiftet webbdesigner på en reklambyrå i Stockholm.

– Internet var fortfarande i sin linda, men då fick jag för första gången upp ögonen för vilka möjligheter och vilken kraft Internet innebär.

Därefter blev det Vattenfall och arbete med intranät på strategisk nivå, innan Anna blev sugen på att fortsätta med att studera design: både färg- och textillära, men framför allt ljusdesign. Det ledde till nära tio år på Sweco och en rad olika uppdrag, allt från generativ design till digital kompetensutveckling.

– Men alltid med kundnyttan i fokus. Det är en bra erfarenhet nu på Swecon.

Anna känner sig hemma på Swecon efter ett drygt halvår.

Förväntansfull

Men innan Swecon blev det cirka två år som verksamhetsutvecklare på Stockholms stad, bland annat som projektledare för ett Vinnovafinansierat AI-projekt och som samordnare för projektet Ren stad.

– En dag hörde Hans Olofsson på Swecon av sig. Han hade hittat mig på LinkedIn och ville prata med mig om en ny tjänst som chef för produktivitetstjänster.

Efter ett drygt halvår på det nya jobbet börjar Anna Haglund känna sig hemma, både i rollen och med kollegorna på Swecon och Volvo CE. Och hon är förväntansfull på vad framtiden för med sig.

– Det är för tidigt att berätta om nu, men vi har mycket spännande på gång både vad gäller realtidstjänster och mySwecon.

Läs mer om Swecons produktivitetstjänster och övrigt tjänsteutbud på www.swecon.se/tjanster

Namn:

Anna Haglund

Ålder:
49 år

Familj:
Två söner, 11 och 14 år, särbo och två bonusdöttrar

Bor:

Lägenhet i Stockholm

Fritidsintressen:
”Jag gillar matlagning och att vara ute i naturen, särskilt i Siljansnäs där fritidshuset ligger. Och naturligtvis att umgås med familjen och vänner. Specialintresse är språk (pratar engelska, franska och lite spanska), funderar nu på att lära mig italienska” Aktuell som: Produktchef produktivitetstjänster på Swecon sedan september 2023