Sveriges sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson inviger den svenska paviljongen.

Swecare kraftsamlar för återuppbyggnad av Ukrainas sjukvård

Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson och statssekreterare Miriam Söderström deltar i mässan Rebuild Ukraine: Health & Rehabilitation för återuppbyggnad av Ukrainas sjukvård. Deltar gör också tunga aktörer inom svensk hälsosektor, bland andra: Medicover, Elekta, Essity och Arjo samt Socialstyrelsen.

I Warszawa pågår nu Rebuild Ukraine: Health & Rehabilitation, världens största mässa för återuppbyggnad av Ukrainas sjukvård. För första gången ligger fokus på hälso- och sjukvård. En delegation med representanter för svensk hälsosektor, Medicover, Elekta, Essity, Fillauer, Elof Hansson, Arjo med flera, är på plats. Sveriges sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson och statssekreterare Miriam Söderström deltar i programmet och inviger den svenska paviljongen.

Vi är jätteglada att samla en stark svensk delegation som deltar i den här viktiga mässan. För oss är det ett viktigt steg i att stärka våra relationer med ukrainska nyckelaktörer och för att öka förståelsen av de faktiska behoven i landet. Swecare har under våren inlett ett projekt som syftar till att stärka återuppbyggnaden av sjukvården i Ukraina och det här är bara en av många kommande aktiviteter, säger Maria Helling, VD Swecare.

Under mässans gång kommer deltagarna att kunna knyta viktiga kontakter, utbyta kunskaper och diskutera långsiktiga lösningar för att stärka Ukrainas sjukvård. Den svenska paviljongen sätts upp av Forever Sustainable och Ny Teknik, med Medtech Magazine och Life Science Sweden som mediepartners. Swecare och Business Sweden deltar som samarbetspartners.

Medverkande aktörer:

• Spinalis
  • Star for Life

Länkar:

Runt om i världen saknas jämlik tillgång till en god hälso- och sjukvård, vilket går ut över utveckling, tillväxt och människors livskvalitet. Svenska produkter, tjänster och kunskaper är ofta världsledande och behövs för att förbättra människors hälsa. Swecare hjälper den svenska life science-sektorn att stärka sina internationella relationer och att öka sin export.

Anna Riby

Regional Director +46705880385