Indiens största affärsnätverk sluter samarbetsavtal med Swecare

Swecare och Indiens främsta affärsnätverk – Confederation of Indian Industry – ingick idag ett samarbetsavtal som tydligt stärker svensk-indisk samverkan inom sjukvård och life science. Svenska företag får nu, genom Swecare, tillgång till CII och dess heltäckande nätverk inom indisk sjukvård och life science.

-          Våra medlemmar får nu bättre tillgång till alla viktiga aktörer på den indiska hälso- och sjukvårdsmarknaden. Det ger givetvis stora fördelar för svenska hälso- och sjukvårdsföretag intresserade av den indiska marknaden, säger Karin Lind-Mörnesten, VD på Swecare.

De två organisationerna ska stödja varandras medlemmar i ambitionen att utveckla internationella affärer inom hälso- och sjukvård och life science. Organisationerna ska också ta fram en gemensam agenda och genomföra aktiviteter tillsammans. Swecare kommer genom avtalet ytterligare stärka sin position som internationell dörröppnare för svenska företag inom hälso- och sjukvårdssektorn.

-      Indien är en oerhört intressant hälso- och sjukvårdsmarknad med kraftig tillväxt och enorma behov. Att indierna nu visar stort intresse för svenska produkter och tjänster är delvis resultatet av ett långvarit utbyte länderna emellan och det erbjuder fantastiska möjligheter för svenska företag inom sjukvård och life science, säger Karin vidare.

Samarbetet fokuserar på infection control, eHealth, health care management, och elderly care; områden som har identifierats som särskilt intressanta för båda länderna ur både behovs- och kompetensperspektiv.

Om Confederation of Indian Industry (CII)
Confederation of Indian Industry (CII) arbetar för att främja tillväxt av indiskt näringsliv och för samverkan mellan privat och offentlig sektor. CII är Indiens främsta affärssammanslutning och i nätverket finns cirka 90.000 indiska företag från nära 400 nationella och regionala sektorer och sammanslutningar.

Om Swecare
Stiftelsen Swecare arbetar för ökad export och internationalisering av svensk hälso- och sjukvård och life science. Swecare är en unik plattform där akademi, privat och offentlig sektor förenas för stärkt internationell konkurrenskraft. Swecares medlemmar representerar hela hälso- och sjukvårdskedjan och idag har Swecare runt 350 företag och organisationer i nätverket. www.swecare.se

För mer information kontakta:
Karin Lind-Mörnesten, VD, Swecare
070 228 82 00, karin@swecare.se