Foto: Svenska Vaccinfabriken

Välkommen Svenska Vaccinfabriken, ny medlem i Swecare

Vad ser en av våra nyaste medlemmar Svenska Vaccinfabriken för möjligheter under 2021 och vad har de för förväntningar på medlemskapet? Vi frågar vd, Jens Bäck.

Berätta lite mer om dig själv och vad du jobbar med?
– Jag är receptarie i grunden och har jobbat inom Big Pharma i över 15 års tid i ett antal kommersiella roller och har bla lanserat två produkter inom hepatit C och byggt upp team och marknadsföring kring det. Har jobbat mycket på den kommersiella sidan och sen fem år tillbaka driver vi SVF men även ett annat företag som heter Kulmed AB. Att få utveckla både läkemedel och företag är verkligen givande.

Varför valde ni att bli medlem?
– Vi valde Swecare för att det är en bra plattform för ett företag som SVF att växa på. Vi är i expansionsfas och vet att för just hepatit D och B finns ett stort medicinskt behov, då det idag inte finns något förebyggande vaccin för hepatit D och utöver det inte många möjligheter till behandling, medan det för hepatit B finns ett antal väl fungerande livslånga behandlingar. Så vi hoppas med er hjälp komma i kontakt med andra aktörer inom branschen och såklart internationella intressenter.

Vad arbetar ert företag med?
– SVF är en KI-spinoff enligt lärarundtaget som vi har i Sverige. En ganska vanlig väg i Sverige men rätt så unik, Det ökar chansen att kunna nå kliniska prövningar och i slutändan allra helst patient med bra grundforskning, och det är precis det som idag är SVF. Våra huvudprojekt är att utveckla terapeutiska proteiner och genetiska vaccin för behandling av bland annat hepatit B och hepatit D.

– SVF arbetar med en plattform som bygger på att vi letar fram de olika delar av virus som kan aktivera den typ av immunsvar som vi tror kan hämma virus och bekämpa infektionen bäst. SVF-001 är tänkt som: behandling av hepatit D, skydd mot hepatit D samt behandling av hepatit B

– De olika virusen i hepatitfamiljen attackerar nämligen i första hand levern, vilket kan leda till allvarliga komplikationer såsom skrumplever och levercancer. Idag lever flera hundra miljoner människor runt om i världen med kronisk hepatit B, trots att det finns förebyggande vaccin och antivirala behandlingar. Det särskilda med hepatit D är att det bara sprids hos personer som redan är smittade av hepatit B. Följderna är i stort sett detsamma, men förloppet går mycket snabbare. Hos en person som drabbats av hepatit B kan allvarliga sjukdomar i levern uppstå efter cirka 20–30 år men med hepatit D tar det bara mellan 5 och 10 år innan sjukdomsförloppet blir allvarligt. Det är en riktigt svår sjukdom med ett stort medicinskt behov.

– Det var mitt i allt detta som idén till SVF växte fram, att jobba på att fram ett terapeutiskt vaccin som till skillnad från dagens förebyggande vaccin har potential att bota redan infekterade patienter. Vi utnyttjar en egenutvecklad immunterapi som producerar specifika antikroppar och T-celler vars uppgift är att blockera virusets möjlighet att tränga in i humana värdceller.

Vad händer i ert företag just nu?
– Vi är nu i slutet på den pre-kliniska fasen med ett terapeutiskt botande vaccin mot hepatit B och D och håller nu på att bestämma exakt hur upplägget ska se ut. Det är en kombination av DNA-vaccin och ett protein-vaccin som ger bäst resultat. Vi har påbörjat en process med att ta in externt kapital för att accelerera utvecklingen eftersom det slutligen ska in i människa och det innebär ökade kostnader. Det är en intensiv fas vi har framför oss under detta år. Vi har även ett projekt inom coronavirus pågående.

Vad är ert företags styrkor?
– Det är främst utvecklingsplattformen som bygger på att vi letar fram de olika delar av virus som kan aktivera den typ av immunsvar som vi tror kan bekämpa infektionen. Den är framtagen av forskare vid Karolinska Institutet i Huddinge och förhoppningen är att den ska kunna leda till snabbare framtagning av vaccin mot såväl existerande som nya sjukdomar. Med detta tänk i hur vi utvecklar våra terapier så ser vi framför oss att vi kommer att titta på ytterligare sjukdomar med stora medicinska behov.

Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?
– För oss är dialog, samarbeten och diskussion viktiga och hur vi tillsammans kan göra klimatet än bättre för svensk forskning och utveckling.

Vilka marknader skulle ni primärt vilja satsa på när ni är redo?
– Vi börjar bli ett riktigt företag nu och vi vet att vaccinmarknaden är internationell. Där intresset är störst, så skulle det vara den asiatiska marknaden för där är hepatit B och D prevalensen betydligt större sen är det självklart Europa, eftersom det är vår hemmamarknad. Den amerikanska marknaden är också av intresse även om hepatit B är lite mindre vanligt där eftersom de vaccinerat länge med profylaktiska vacciner men det är fortfarande en stor och viktig marknad.

Hur kommer du att använda medlemskapet i din egen roll som VD?
– För oss är medlemskapet viktigt för att hitta olika former av samarbeten; finansieringsdelar eller partnerskap med större läkemedelsbolag, där intresset för den här typen av behandlingar är stort. I det här fallet är det medicinska behovet oerhört stort vilket också bekräftas av WHO, där ett av målen i Agenda 2030 är att eliminera hepatit.

Vad ser du mest fram emot under 2021?
– Jag ser fram emot att fortsätta resan att bygga upp SVF som företag. Att förhoppningsvis gå in i klinisk prövning med vår första kandidat och den fortsatta utvecklingen. Vi ser att det händer mycket och vi tror på ett bra år!

SNABBFAKTA Svenska Vaccinfabriken AB

• Startades 2015
  • Utvecklar morgondagens vacciner och immunterapier mot infektionssjukdomar med stora medicinska behov
  • Vi har två kandidater i sen pre-klinisk fas, terapeutiskt vaccin mot Hepatit B och D samt ett profylaktiskt vaccin mot Corona med fokus på brett anslag av potentiella mutationer