Foto: Arjo images

Välkommen Arjo, ny medlem i Swecare

Vad ser en av våra nyaste medlemmar Arjo för möjligheter under 2021 och vad har de för förväntningar på medlemskapet? Vi frågar Head of Governmental Affairs, Ulrika Olsson.

Berätta lite mer om dig själv
– Jag heter Ulrika Olsson och jobbar på Arjo, ett medicintekniskt bolag där vår strävan är att möjliggöra kvalitetssäkrad vård och samtidigt höja livskvalitén för människor med nedsatt mobilitet och åldersrelaterade sjukdomar. Jag har en klinisk bakgrund som fysioterapeut och började på Arjo 2005. Jag började i det svenska försäljningsbolaget som säljare, därefter verksam som försäljningschef fram till 2016 när jag tog steget över till vår globala organisation. Här har jag haft ett par olika roller men sedan drygt ett år tillbaka har jag en tudelad roll där den ena delen är inom vår Global Academy där jag sitter som ansvarig för utbildningsverksamheten i Europa samt supporterar våra globala lanseringar. Den andra delen är som ansvarig för Governmental Affairs hos oss. Parallellt med detta sitter jag som ordförande i sektorsgruppen HELP i den svenska branschorganisationen Swedish Medtech.

Varför valde ni att bli medlem?
– Vi ser det som en möjlighet att utveckla vårt nätverk och även finna nya konstellationer som kan vara intressanta för oss att vara en del av.

Vad arbetar ert företag med?
– Forskning visar att det finns en tydlig koppling mellan mobilitet och människans fysiska och psykiska välmående. Vi har sett hur snabbt det går att förbättra både livskvaliteten såväl som samhällsekonomiska resultat genom att hitta rätt lösningar som stödjer och främjar mobilitet – detta i olika typer av vårdmiljöer. Med mer än 60 års erfarenhet, i nära samarbete med vårdgivare, har vi erhållit en god förståelse för vardagens utmaningar. Vi sätter vårdtagarens, vårdpersonalens och vårdinstansen behov i centrum. Som en av de ledande experterna inom detta område ser vi det som vår uppgift att hjälpa till med att få rätt arbetsmiljö, rätt kompetens och utrustning för att skapa bästa möjlighet till rörelse. Vi har lösningar inom förflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik samt effektivt förebyggande av trycksår och ventrombos – och hjälper härmed vårdgivare i olika typer av vårdmiljöer att ge god, säker och värdig vård.

På vilka marknader finns ni idag?
– Vi är ett globalt företag och säljer våra produkter och lösningar till kunder i mer än 100 länder. Våra största marknader är USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

Berätta något nytt som är på gång i ert företag?
– Vi har nyligen lanserat en ny strategi där vi tar sikte på vårdens framtida utmaningar. Det känns särskilt relevant just nu, när behovet av att leverera mer vård med färre resurser är som allra störst. Vi kommer att gå från att sälja produkter till att i högre grad erbjuda resultatbaserade lösningar och på så vis adressera flera av de kostsamma utmaningar som vården sliter med idag, såsom exempelvis arbetsrelaterade skador hos vårdpersonalen.

– Andra spännande nyheter är vårt samarbete med Bruin Biometrics där vi nu lanserar en ny så kallad SEM-skanner till marknaden. Den här tekniken gör det möjligt att tidigt upptäcka en förhöjd risk för trycksår, något som orsakar stort och onödigt lidande för patienter som drabbas och enorma kostnader för vården. Den globala kostnaden för trycksår uppgår varje år till hisnande 500 miljarder kronor.

– Vi har även flera spännande produktnyheter på gång, bland annat fortsätter vi lanseringen av WoundExpress som är en ny banbrytande behandling av bensår.

Vad är ert företags styrkor?
– Med de erfarenheter vi har samlat på oss under lång tid, i nära samarbete med kundsidan ser vi hur viktigt det är att se till helheten. Det handlar väldigt mycket om att veta vilken typ av behov som finns för att kunna finna rätt lösning, och därefter se vilket värde vi kan bidra med. Att arbeta som en långsiktig partner med våra kunder genom att kunna erbjuda utbildning, verktyg, lösningar/produkter, service och skapa värde är en styrka vi ser att vi har då vår produktportfölj är väldigt bred.

– Ett exempel kan vara när det planeras för en ny vårdinrättning – vikten av att planera rätt från början med tanke på vårdtagare, vårdpersonal, hur arbetsflödena ska se ut osv. Här ser vi att vi kan supportera väldigt mycket tillsammans med arkitekten, boendeplaneraren och utföraren. Ett annat exempel är att tillsammans med en vårdinrättning göra en bedömning på eventuella områden där de behöver kompetenshöjning och lösningar för att kunna bibehålla en hög vårdkvalitet och samtidigt förebygga ev arbetsrelaterade skador hos personalen – här har vi olika program där vi går in och levererar helhetslösningar som kan sträcka sig över så lång tid som 12-24 månader.

Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?
– Som nämnts innan så vill vi se hur vi kan utveckla och utvidga de nätverk som vi redan idag har. Också att kunna nå andra beslutsfattare än de vi når idag, dvs använda oss utav Swecares nätverk både på leverantörssidan och kundsidan.

Är det någon speciell fråga som känns extra viktig att vi driver?
– Inom våra expertisområden vill vi betona vikten av att arbeta förebyggande och rehabiliterande – och det kan såklart vara lite svårt att prioritera i nuvarande pandemiläge. Men vi ser att det är lika viktigt att göra nu, om inte mer än någonsin. De områden vi ser som otroligt viktiga är att arbeta med olika typer av trycksårsprevention – då detta är något som påverkar vårdtagare, vårdpersonalen och vårdinrättningen på flera sätt. Att också arbeta förebyggande för att undvika arbetsrelaterade arbetsskador är också något som vi anser att det skulle fokuseras än mer på. Med tanke på hur demografin ser ut i världen och att vi behöver få fortsatt kontinuitet i vårdkedjan är vi väldigt beroende av att de som idag är verksamma inom vården har möjlighet och goda förutsättningar för en god arbetsmiljö.

Hur kommer du att använda medlemskapet i din egen roll som Head of Governmental Affairs?
– Jag kommer att vara kontaktperson för Arjos del men jag kommer att samarbeta väldigt mycket med mina kollegor på de marknader som är aktuella för de olika nätverken. Det är av största vikt att engagera dessa lokala kontakter eftersom mycket av det fortsatta arbetet blir ”på plats” i just det landet.

Vad ser du mest fram emot under 2021?
– Jag ser fram emot att vaccinationsordningen kommer att kunna följas runt om i Sverige och även resten av världen. Detta så att det uppdämda behovet av vård och planerade operationer kan komma igång samt att vi kan fokusera på fortsatt rehabilitering för patienter, även de med Covid-19.

SNABBFAKTA Arjo

• > 6 000 anställda