Ny designtävling “Framtidens ordförandeklubba”

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, StyrelseAkademien och Teknikföretagen utlyser tillsammans designtävlingen ”Framtidens ordförandeklubba”. Syftet är att ta fram en modell till en ny ordförandeklubba som ska inspirera till innovativa och kompetenta beslut som ökar utvecklingskraften och lönsamheten i svenska bolag. Den nya klubban ska symbolisera framåttänkande, ansvarstagande och hållbart företagande.

SVID, Stiftelsen Svenska Industridesign, StyrelseAkademien och arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen har inlett ett samarbete med ändamålet att öka kunskapen om design i de svenska styrelserummen. Målet är att ytterligare stärka svenska företags tillväxt- och konkurrensförmåga. Som en del i detta samarbete har designtävlingen ”Framtidens ordförandeklubba” utlysts. Designer i Sverige är välkomna att skicka in förslag på framåtsträvande, nytänkt ordförandeklubba fram till och med den 15 augusti i år.

- Vi söker en ny modern ordförandeklubba som fler vill använda för att ”klubba igenom” ansvarsfulla beslut och som därmed stödjer ordföranden till att agera än mer professionellt. Klubban ska på ett tydligt sätt kunna manifestera att ett trovärdigt, noggrant och hållbart beslut har fattats, säger Suzanne Sandler, VD på StyrelseAkademien i Sverige.

Tävlingsjuryn som består av Aina Nilsson Ström, designchef på AB Volvo, Claes Frössén, projektledare och ansvarig för branschrådgivning på SVID, Teo Enlund, professor på Konstfack, Magnus Lagerkvist, ordförande Kultur och Näringsliv, Lars-Erik Forsgårdh, styrelseordförande på StyrelseAkademien Sverige och Suzanne Sandler, VD på StyrelseAkademien Sverige, offentliggör pristagarna i december 2011.

Juryn kommer att utse en vinnare och två hederspristagare. Första pristagaren får ett pris om SEK 40 000 och alla pristagare får delta kostnadsfritt i StyrelseAkademiens utbildning ”Certifierad styrelseledamot”. Tävlingsregler och mer information finns på www.svid.se/sv/For-designer/Tavlingar/Designtavling-Framtidens-ordforandeklubba/

- Design är mer och mer en avgörande framgångsfaktor för en produkts eller tjänsts lönsamhet. Bra design infriar köparens förväntningar på produktens/tjänstens egenskaper, funktion och estetik. Det handlar om fulländade möten, där design som en del av varumärkets löften, blir förverkligade. Idag är design en av de viktigaste konkurrensfaktorerna för företag, säger Claes Frössén på SVID.

Området design är en bred kunskap. Centrala element är att utveckla lösningar på ett medvetet  och innovativt sätt där både funktionella och estetiska funktioner behandlas. Även marknadsföring, kommunikationsbudskap, försäljningsstrategi, affärsutveckling, målgrupps och omvärldsanalys, studier av beteendeförändringar utgör betydelsefulla inslag i designarbetet.

- Innovativ design bidrar till att skapa lönsamma företag och är definitivt en styrelsefråga. Industridesign som tar hänsyn till hållbar utveckling är en framgångsfaktor. Framtidens vinnande företag är med stor sannolikhet visionära, duktiga på omvärldsbevakning, och vågar släppa in udda kompetens i styrelsesammanhang som industridesigners, arkitekter, marknadsförare, beteendevetare, etnologer, poängterar Aina Nilsson Ström, Designchef på AB Volvo.

Flera företag, både privat och offentliga organisationer och stiftelser ser design som en strategifråga. En del väljer att aktivt lyfta in bred designkompetens i styrelserummet, några exempel är Lammhult Design, Kjell och Märta Beijers Stiftelse som äger Svenskt Tenn, och Odd Molly.

- Designkompetens ger bolag konkurrensfördelar. För bolag som inte har sådan kompetens i styrelsen kan det kanske vara en idé att i ett rådgivande organ, ”advisory board” ha en ledamot med sådan erfarenhet, säger Dan Nyman, projektledare på Teknikföretagen.

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien Sverige, tel 0735 35 66 35
Claes Frössén, Projektledare och ansvarig för branschrådgivning SVID, tel 0705 36 73 23