Ny designfilm ska inspirera svenska företag

Ny designfilm ska inspirera svenska företag

Den 15 minuter långa DVD-filmen är producerad för SVID med syfte att få fler företagare att inse vikten av design. Hörnells huvudsakliga produkt, en svetshjälm med automatiskt avbländande glas, tillkom som resultat av ett examensarbete av företagets grundare Åke Hörnell. Företaget har tilldelats en rad designutmärkelser och har under 25 år gått från 2 till 140 anställda. 2004 såldes Hörnell till amerikanska 3M för 750 miljoner kronor. Filmen "Innovationen som erövrade världen" beskriver hur företaget Hörnell vågade ta steget och anlita ett professionellt designföretag och hur det resulterade i en helt unik svetshjälm, Speedglas 9000. Den nya hjälmen tog världsmarknaden med storm och har inneburit att Hörnell inte har behövt möta den globala konkurrensen på pris. Tack vare det gedigna designarbetet har företaget haft en oöverträffad produkt som man kunnat ta betalt för. Filmen, som riktar sig främst till små och medelstora företag, kan med fördel användas som ett inspirationsmaterial för att visa hur design kan användas som ett strategiskt verktyg. Den kan även användas inom offentlig verksamhet och i undervisning på gymnasier, högskolor och universitet. Till filmen hör ett handledarunderlag med olika diskussionsfrågor kring design, t ex hur design kan skapa nya affärsmöjligheter och regional utveckling och vad en designer kan tillföra i produktutvecklingsprocessen. "Innovationen som erövrade världen" kan beställas från SVIDs webbplats, www.svid.se, och kostar 500 kronor exklusive moms + frakt.