Marcus Jahnke ny Torsten Dahlin-stipendiat

Marcus Jahnke ny Torsten Dahlin-stipendiat

– Det är underbart och en stor ynnest att få ett så fint stipendium för ett så roligt arbete. Att få medverka i tvärvetenskaplig forskning som kombinerar det traditionella med det konstnärliga är både spännande och effektivt i jakten på en djupare förståelse, säger Markus Jahnke, ny Torsten Dahlinstipendiat. Projektet ”Genus och design” får ständigt nya infallsvinklar och uppslag genom utställningar och samverkan med näringslivet, säger Marcus. Arbetet bygger på samarbetet mellan Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg och HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Stipendiekommitténs motivering lyder: Marcus Jahnke har visat sig kapabel att integrera frågor om hållbar design och genus i innovativa och multidisciplinära forskningsprojekt. I sitt arbete med dessa frågor har han även integrerat ett affärsutvecklingsperspektiv. Marcus Jahnke fångar på detta sätt stipendiets intention att belöna forskning som vidgar perspektiven och som integrerar design med andra områden. Torsten Dahlinstipendiet instiftades 2002 och delades ut första gången 2003. Syftet med stipendiet, med en prissumma på 50 000 kronor, är att premiera kunskapsutveckling och forskning inom designområdet. Särskilt efterfrågas forskning med gränsöverskridande ansats som behandlar inflytande och påverkan mellan skilda vetenskapsområden och design. Forskningen ska ha akademisk höjd och ett framåtsyftande innehåll, som kan bidra till designområdets utveckling och till en ökad användning av design. För mer information kontakta, Sara Ilstedt Hjelm, Forsknings- och utbildningsansvarig SVID sara.ilstedt.hjelm@svid.se, 08-406 84 42 Jenny Holmberg, Informationsansvarig SVID jenny.holmberg@svid.se, 08-406 84 46