Het designduo får internationellt uppdrag för Design S/Swedish Design Award

De på varsitt håll uppmärksammade formgivarna Peter Andersson och Simon Anund har tillsammans vunnit det prestigefulla uppdraget att formge arkitekturen till Design S/Swedish Design Awards vandringsutställning. "Deras förslag förenar enkelhet, lekfullhet och humor. En bra kombination som bara kan lyckas" säger Gabriela Lopez, utställningsproducent. Både Peter Andersson och Simon Anund är mitt uppe i framgångsrika karriärer. Peter har bland annat vunnit Sköna Hems pris för bästa möbel 2006 med sin stol Tilt, och är under den pågående mässan aktuell med produkter för NC Möbler. Han har producerat ett antal egna utställningar och är dessutom lektor på Konstfacks IA linje. Simon Anund har de senaste åren främst arbetat med offentlig konst. Han har också varit projektledare för utställningen ”We are going under-ground” i tre års tid, och utställningen har under hans ledning vuxit från ett litet happening till en viktig faktor under Stockholms möbelvecka. I november 2007 tog han utställningen till Tokyo. När han inte arbetar med detta så driver han företaget Konkret Form som är inriktat på offentlig konst, möbler och inredningar. Även Simon undervisar, fast på Beckmans designhögskola och i betongformgivning. "Vi har utvecklat ett koncept som utgår från idén om det vanligaste och mest elementära inom tställningsgestaltning och skapat en expressiv, säregen och flexibel lösning" säger Peter och Simon. Utställningen turnerar under drygt två år, både i Sverige och utomlands. Vernissage sker den 10 juni 2008 på Svensk Form följt av utdelningsceremoni på Berns. Det här är Design S/Swedish Design Award Swedish Design Award är en utmärkelse som skapats av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, Svensk Form och Sveriges Reklamförbund och premierar design som skapar nytta. Ambitionen med utmärkelsen är att visa en bred bild av svensk designkompetens. Det är dessutom den enda designutmärkelse som producerar en utställning med samtliga nominerade bidrag. För mer info: Anna Blomdahl, projektledare Design S/Swedish Design Award, mobil 076-256 75 25. Gabriela Lopez, utställningsproducent och turnékordinator, mobil 070-494 38 59. Länkar: peterandersson.com, konkretform.se, swedishdesignawards.se Bilagor: Bild på Peter Andersson och Simon Anund.