Klart för kollektivavtal vid IT-företaget IFS

Akademikerna vid IFS-koncernens bolag i Sverige får kollektivavtal. På måndagen tog IFS beslut om att begära inträde i Almega-ITA senast 1 mars 2007. – Våra medlemmar på företaget har i flera år fört diskussioner för att få till stånd ett kollektivavtal. Det känns därför skönt att vi kunnat hjälpa dem att få gehör för sina önskemål, säger Per Gradén, ombudsman på Sveriges Ingenjörer. – Det är positivt att ett så stort företag inom IT-branschen har beslutat att gå med i en arbetsgivarorganisation och därmed omfattas av kollektivavtal. Det stärker den svenska modellen och det system med samförstånd och enighet som präglar svensk arbetsmarknad. De anställda vid IFS får nu sina anställningsvillkor omfattade av kollektivavtalet bland annat vad gäller inflytande, pensions- och försäkringsvillkor och lönefrågor, till exempel lönesamtal. IT-företaget IFS utvecklar och implementerar affärssystem. Kollektivavtalet kommer att omfatta cirka 800 anställda i Stockholm, Göteborg, Linköping, Luleå, Värnamo, Karlstad och Jönköping. Förhandlingarna med IFS har Sveriges Ingenjörer genomfört tillsammans med Civilekonomerna, Jusek och Sif. För mer information: Per Gradén, ombudsman Sveriges Ingenjörer, 0730-96 86 24 Anders Bergqvist, ombudsman Jusek, 070-665 29 02 Henrik Stävberg, ombudsman Civilekonomerna, 070-266 27 65 Lasse Årling, pressekreterare Sveriges Ingenjörer, 070-329 80 08, lars.arling@sverigesingenjorer.se Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 120 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se