Chalmers vann kval till Teknik-SM

Tre lag från KTH, två från Chalmers respektive Uppsala samt ett från vardera Lund och Linköping går vidare till semifinal i Teknik-SM. Det står klart efter tisdagskvällens kvaltävlingar med 112 lag på 19 tekniska högskolor och universitet runt om i landet. – Det var kul! Svårast var nog momentet med att hitta rätt fel i vetenskapliga artiklar – det var ju första april, säger Erik Edlund i vinnande ”Smile, breathe and go slowly” från Chalmers i Göteborg. Följande nio lag går vidare till semifinal, i Stockholm den 6 maj: 1) Smile, breathe and go slowly (Chalmers, Göteborg) 84 poäng 2) Entropiska riddare (Uppsala universitet) 82,5 poäng 3) Det gula laget (Uppsala universitet) 82 poäng 4) LiTHe Bättre (Linköpings tekniska högskola) 78 poäng 5) Lag CAS (KTH, Stockholm) 77,5 poäng 6) Bättre sent än aldrig (Lunds tekniska högskola) 76,5 poäng 7) Times + 2 Styrdon (KTH, Stockholm) 75,5 poäng 8) 0x11DE784A (KTH, Stockholm) 75,5 poäng 9) [bleu beer] (Chalmers, Göteborg) 75 poäng Hela listan med de 112 kvallagens resultat finns på www.tekniksm.se – Efter semifinalen gör tre lag upp om segern i finalen, den 7 maj, med teoretiska och praktiska moment inför publik. Segrarna får en resa till Kina, säger Elisabeth Arbin, projektledare på Sveriges Ingenjörer. Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 7-9 maj på Kulturhuset i Stockholm. Syftet är att främja teknikintresset bland unga genom att visa att teknik på hög nivå är både spännande och roligt. Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer, teknologer, kan utmana varandra i framtida teknik. Tävlingen arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Saab och Sandvik. Se även www.tekniksm.se Mer information: Elisabeth Arbin, projektledare, 08-613 80 59, 076-145 94 45 elisabeth.arbin@sverigesingenjorer.se Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 117 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se