Rytmus Elevkår prisas för Årets samhällsinsats

Under Sveriges Elevkårers kongress i helgen tilldelades Rytmus Elevkår priset Årets Samhällsinsats för att ha skapat en mer inkluderande skola.

Priset Guldgemet delas ut årligen av Sveriges Elevkårer som organiserar 127 700 medlemmar på 349 gymnasieskolor över hela landet. I juryn för årets prisutdelning satt utbildningsminister Anna Ekström, Moderata riksdagsledamoten Kristina Axen Olin, avdelningschef på SKR för utbildning och arbetsmarknad Per-Arne Andersson, utbildningspolitiska experten Johan Olsson, VD för friskolornas riksförbund Ulla Hamilton och ordförande för Skolledarna Matz Nilsson.

I juryns motivering för priset Årets samhällsinsatsatt läsa: ”Den vinnande elevkåren arbetar aktivt med att skapa en skola som alla ska känna sig välkomna till och skapa en trygg miljö där alla ska få vara, eller hitta, sig själva. Under flera år har de fokuserat på att genom elevkåren skapa en plattform där eleverna på skolan kan få engagera sig i frågor viktiga för dem. Genom deras framgångsrika temadagar lyfter elevkåren aktuella samhällsproblem som till exempel den internationella mansdagen där fokuslåg på killars psykiska ohälsa, machokultur och ohälsa bland hbtqi+ personer. Under året har de även hjälpt några elever starta upp en POC Aura förening på skolan i syfte att ge en plattform och röst för elever of color att uttrycka sina åsikter och erfarenheter.