Provning på Gotlands Bryggeri

Sveriges Bryggerier utlyser stipendier för kompetensutveckling inom branschen

Sveriges Bryggerier har nu nöjet att utlysa höstens utbildningsstipendier från Franz Heiss-stiftelsen. Stipendierna är tillgängliga för både nuvarande anställda inom branschen samt de som strävar efter att vidareutbilda sig för att arbeta inom den växande svenska bryggerinäringen.

Svensk bryggerinäring befinner sig i en spännande utvecklingsfas, och branschorganisationen Sveriges Bryggerier stöttar landets bryggare och medarbetare att kunna ta nästa kliv i sin verksamhet genom att utlysa utbildningsstipendier från Franz Heiss-stiftelsen. Med över 400 aktiva bryggerier i Sverige finns ett starkt behov av kompetent personal och innovativ utveckling, något som dessa stipendier syftar till att främja.

– I takt med att branschen utvecklas är många av våra medlemmar i behov av att investera i utbildning för sig själva eller medarbetare för att kunna utveckla sina verksamheter. Därför är vi väldigt glada att återigen kunna utlysa höstens utbildningsstipendier från Franz Heiss-stiftelsen, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Stora Franz Heiss-stipendiet - för medlemmar i Sveriges Bryggerier

Det Stora Franz Heiss-stipendiet, med ett värde av 50 000 kr, är öppet för anställda hos företag som är medlemmar i Sveriges Bryggerier. Stipendiet syftar till att främja vidareutbildning och kompetensutveckling inom alla dryckeskategorier som öl, cider, läsk, vatten och andra bryggeriprodukter. Utbildningen ska vara kopplad till ett lärosäte eller genomföras i regi av en person med professionell utbildningskompetens.

Ansökan för höstens stipendium ska vara Sveriges Bryggerier tillhanda senast den 10 november 2024.

Lilla Franz Heiss-stipendiet - för dig som vill in i bryggeribranschen

Lilla Franz Heiss-stipendiet, med ett värde av 25 000 kr, riktar sig till individer som önskar vidareutbilda sig för att arbeta inom den svenska bryggeribranschen. Detta stipendium omfattar samma dryckeskategorier som det stora stipendiet och kräver att utbildningen är kopplad till ett lärosäte eller leds av en kvalificerad utbildare.

Ansökan ska också vara Sveriges Bryggerier tillhanda senast den 10 november 2024.

Sveriges Bryggerier ser fram emot att stödja den fortsatta utvecklingen av svensk bryggerinäring genom dessa stipendier.

För mer information och för att ansöka (pdf)

Mer information om Franz Heiss fond

Utbildningsstipendierna finansieras genom Franz Heiss fond som startades 1937. Fonden har nyligen fått ett tillskott i kassan genom en donation på 75 000 kr från Föreningen Svenska Dryckesproducenter (SDP) som överlåter sitt överskott i samband med att föreningen har avslutats. Sveriges Bryggerier tackar för föreningens generositet.

Franz Heiss d.ä. föddes 1838 i Bayern och dog 1898 i Stockholm. Han var bryggare och industriman, bl a delägare i Hamburgerbryggeriet och en av initiativtagarna till AB Stockholms Bryggerier. Franz Heiss fond bildades 1937, 39 år efter hans död. Det var hans son, Franz Paul d.y. som också var bryggare, som lät instifta fonden. Fondens medel ska användas till studiehjälp åt svenska bryggerielever och bryggmästare samt till understöd åt behövande medlemmar av Svenska Bryggareföreningen.

Sveriges Bryggerier är Svenska Bryggareföreningen och vi har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemmar producerar öl, cider, läsk och vatten. Tillsammans verkar vi för en livskraftig bryggerinäring som växer på ett framgångsrikt, hållbart och ansvarsfullt sätt. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Coca-Cola, Kopparbergs, Krönleins, Poppels, Spendrups och Åbro.