Starkare krona gav ökad marsexport

En starkare krona och ett en mer hoppfull inställning till framtiden har fått svenskarna att återigen handla mer svenskt öl och cider vid gränshandeln i Tyskland. Färska siffror från de svenska bryggerierna visar på en markant uppgång för marssiffrorna i år jämfört med förra året.

Traditionellt är årets tre första månader bryggerinäringens tre sämsta försäljningsmånader. Det är kallt och julhandeln har tagit hand om stor del av svenskarnas ekonomiska resurser. Med ljusare tider börjar uppgången igen.

För gränshandeln dit de svenska bryggerierna exporterar cider och öl var uppgången i mars över 22 procent högre än försäljningssiffrorna för mars 2009. Totalt sålde de svenska bryggerierna 4 583 000 liter i gränshandeln enbart under mars månad, jämfört med 3 750 000 liter förra året.

Den totala försäljningen för första kvartalet 2010 uppgår till 9 227 950 liter jämfört med fjolårets 9 300 933 liter för första kvartalet, en minskning med lite drygt 72 000 liter.

För ev kommentar var vänlig kontakta
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08-762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.