Foto: Nya Carnegiebryggeriet Ölets dag

Save the date – Ölets Dag 19 juli 2023

Sätt ett kryss i kalendern den 19 juli, då bryggerier runt om i landet öppnar dörrarna och erbjuder smakprovningar, bryggerivisningar och andra festligheter.

Det är elva år sedan Sveriges Bryggerier drog i gång Ölets Dag med målsättningen att visa upp och öka intresset för bryggerinäringen. Idag finns drygt 400 aktiva bryggerier fördelade över hela Sverige och intresset för att delta under Ölets Dag har ökat för varje år. På dagen får du chansen att träffa din lokala bryggare och höra den unika berättelsen bakom det lokala bryggeriet. Det är ett bra tillfälle att träffa andra ölintresserade och få kunskap om bryggningsprocessen, ölets rika historia och de olika ölstilarnas smaker och dofter.

Läs mer om Ölets Dag på sidan #NyfikenÖl: https://www.nyfikenol.se/#oletsdag Bryggerikartan på siten uppdateras löpande med alla evenemang under Ölets dag.

Vill du komma i kontakt med ett bryggeri inför Ölets Dag eller veta mer om Sveriges Bryggerier? Kontakta: Johanna Lagerman, presskontakt Sveriges Bryggerier, telefon: 070 550 66 29, johanna.lagerman@sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier är Svenska Bryggareföreningen och vi har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemmar producerar öl, cider, läsk och vatten. Tillsammans verkar vi för en livskraftig bryggerinäring som växer på ett framgångsrikt, hållbart och ansvarsfullt sätt. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Krönleins, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.