Ökad gränshandel januari-mars Cider upp 17,5 procent Öl upp 3,5 procent

De svenska bryggeriernas export till gränshandeln i Tyskland ökade kraftigt under årets första kvartal januari-mars. Jämfört med i fjol ökade ölet med totalt 3,5 procent till 7 405 226 liter ackumulerat. Cidern ökade med hela 17,5 procent till 1 267 920 liter ackumulerat.

För mars var den procentuella uppgången 2,3 procent för öl och 17,3 procent för cider.

I fjol exporterade de svenska bryggerierna totalt 52,3 miljoner liter cider och öl till gränshandelsbutikerna i Tyskland.

För ev frågor var vänlig ring.
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.