Nu införs informationstexter om alkohol på ölburkarna

”Under 18 år? Avstå alkohol!” är ett av de budskap som konsumenterna av öl, cider och blanddrycker snart kommer att möta. Styrelsen i Sveriges Bryggerier har beslutat att rekommendera sina medlemsföretag att införa informationstexter på alla burkar och flaskor för öl, cider och blanddrycker med en alkoholstyrka över 2.25 volymprocent alkohol. De flesta medlemsföretagen har redan förklarat att de kommer att följa rekommendationen och införa informationstexterna successivt under hösten 2007. De budskap man har enats om följer de fyra alkoholfria zonerna, dvs ungdomar under 18 år, graviditeten, i trafiken samt i arbetslivet och avslutas med ”Avstå alkohol!”. - Vi hoppas att vi med enkla informationstexter, utan pekpinnar, kan få konsumenterna att avstå från att dricka alkohol vid tillfällen när man istället bör dricka alkoholfria alternativ, säger Peter Mattsson, VD för Sveriges Bryggerier. Budskapen som kommer att synas på förpackningarna är: Under 18 år? Avstå alkohol! Gravid? Avstå alkohol! I trafiken? Avstå alkohol! På jobbet? Avstå alkohol!