Måttfullhet en bra inställning

Sedan många år har Sveriges Bryggerier tillsammans med branschorganisationer som Sveriges Annonsörer, Sveriges Marknadsförbund och SVL antagit gemensamma etiska riktlinjer för hur marknadsföringen för alkoholhaltiga drycker ska se ut i Sverige. De gemensamma riktlinjerna syftar till måttfullhet och ansvarstagande. Vi förbinder oss att inte rikta marknadsföring till unga människor under 25 år, att inte uppmana till ett måttlöst drickande. Vi är för måttfullt drickande och vi följer den svenska alkohollagen.

Vi vill inte sälja våra produkter till vilket pris som helst, vi vill inte skapa ökat fylleri, missbruk eller våld. Det kan man ibland tro när man läser och hör vad människor tycker och tänker. Däremot är vi stolta över det öl vi brygger, över hantverket ölbryggande som sådant.

I Sverige har runt 85 procent av befolkningen inga problem med måttfullt drickande. Tio procent dricker mer än måttfullt och fem procent har allvarliga alkoholproblem. Den siffran har varit ganska konstant genom åren, och har väldigt lite att göra med exempelvis svensk marknadsföring.