Kriminella tjänar mest på folkhälsoministern förslag

- De som jublar mest över folkhälsominister Maria Larssons (kd) uttalande, om att det inte blir någon sänkning av alkoholskatterna, är de kriminella grupper som idag tjänar stora pengar på att smuggla in lågbeskattad alkohol från andra länder och sedan sälja den vidare till ungdomar och andra som vill handla. Genom Maria Larssons agerande kan de lugnt fortsätta sin hantering. Det är absurt att hon som egentligen vill värna om en ansvarsfull alkoholhantering är den som i praktiken skapar förutsättningar för att den illegala hanteringen kan leva vidare. Det säger Paul Bergqvist, ordförande i Svenska Bryggareföreningen och i landets största bryggeriföretag Carlsberg. - Det är bra att statsminister Fredrik Reinfeldt samtidigt slår fast att han vill sänka alkoholskatterna för att komma till rätta med de problem som privatinförseln och smugglingen för med sig. Det ger visst hopp om ett annat beslut längre fram, menar Paul Bergqvist. - Tre av regeringspartierna är överens om att i första hand skatten på öl och vin måste sänkas. Men hur kan de då tillåta att det minsta regeringspartiet (kd) får styra och genom sitt motstånd hindra en sådan reform? Det finns en stor majoritet i riksdagen för att sänka alkoholskatterna. Även Socialdemokraternas alkoholutredare Kent Härstedt har i dagarna upprepat sitt stöd för en sänkning. Men i båda politiska blocken sitter riksdagens tre minsta partier och blockerar majoritetens vilja. Lyft upp alkoholskatterna över blockpolitiken och låt riksdagsmajoriteten ta ett nödvändigt beslut om en alkoholpolitik anpassad till en ny verklighet och som stoppar den ökande kriminaliteten, fortsätter Bergqvist - Folkhälsominister Maria Larsson (kd) ropar på mer insatser av tull och polis för att lösa problemen. Men både tull och polis har tidigare själva sagt ifrån att det inte är en lösning. De kan aldrig stoppa mer än en liten, liten del av det illegala inflödet och den illegala vidareförsäljningen. För att lösa problem med alkoholinflödet måste vi undanröja orsakerna till problemet, de höga svenska alkoholskatterna. Det räcker inte att försöka lappa ihop såren med lite mer bandage, avslutar Paul Bergqvist.