Grattis gränshandeln - nu kommer ännu fler svenskar!

Idag har den rödgröna oppositionen gått ut och lovat skattehöjningar på 1,4 miljarder kronor på alkohol. Öl nämns inte specifikt och visst vore det bra om öl inte inkluderades i denna skattechock.

Men så är det sannolikt inte.

Genomdrivs dessa skattehöjningar är det bara att gratulera gränshandeln. Ännu fler svenskar kommer att vallfärda ner till Tyskland, ännu fler kriminella ligor kommer att köpa alkohol på andra sidan gränsen för att sen sälja vidare till våra ungdomar. Alkoholförsäljningen kommer att bli ännu mer okontrollerbar än vad den är idag.

Sammanfattningen av Valborgsfirandet har som vanligt varit nedslående med tusentals tonåringar som ramlat omkring i parker och på trottoarer, för fulla för att kunna kontrollera sig själva. Den stora merparten av dessa överfulla tonåringar har fått alkoholen via storinköp från gränshandeln och utan lagstadgade ålderskontroller.

Alla som tror att detta fylleri minskar med ökade skatter räcker upp en hand.

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 08-762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.