Exporten av öl ökade 19 procent januari-april

Trots den svagare kronan ökade exporten av stark- och mellanöl till gränshandeln med hela 19 procent under årets första fyra månader. Det visar färska siffror från medlemmarna hos Sveriges Bryggerier, som omfattar över 90 procent av den svenska bryggerimarknaden. Totalt exporterade medlemmarna 13,3 miljoner liter öl under januari-april, jämfört med 11,2 miljoner liter samma period förra året.
Lägger man till cider ökade exportsiffrorna ytterligare.

-Det är förstås glädjande att exporten ökar samtidigt som försäljningen på Systembolaget ökar, konstaterar Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier. Vi gör bra produkter och är stolta över det.

- Samtidigt visar siffrorna att inte ens den svagare kronan gör att exporten minskar, för svenskar är gränshandeln fortfarande en alternativ inköpskanal till Systembolaget. Kostnaden för den svenska ölen på andra sidan gränsen är fortfarande prisvärd jämfört med de inhemska priserna. Det stämmer bra med den undersökning HUI gjorde tidigare i våras.

Sveriges Bryggerier presenterar idag också helårsstatistiken för 2008. Förra året sålde medlemmarna 374,9 miljoner liter öl i Sverige, både den något svagare starkölen (upp till 5,6 volymprocent) och mellanölen ökade starkt sett över helåret. Det konsumerades 625,7 miljoner liter läsk i Sverige förra året, det dracks 223 miljoner liter buteljerat vatten och 12 miljoner liter cider.
Mer siffror, och HUIs rapport hittar du på www.sverigesbryggerier.se

för ev kommentarer var vänlig kontakta
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 070 593 64 08 eller 08 762 65 50.