Bryggteknik och Brooklynbesök gav resestipendier ur Franz Heiss fond 2009

Spendrups innovationschef Johanna Hammar och Carlsbergs bryggmästare Daniel Eriksson har utsetts till mottagare av Franz Heiss' resestipendium 2009. Johanna Hammar får det stora stipendiet på 20 000 kronor och Daniel Eriksson får det lilla stipendiet på 10 000 kronor.

Daniel Eriksson får sitt stipendium för att han ytterligare vill förkovra sig i bryggteknik och därför avser han att besöka ett par bryggerier i Europa för att på plats studera detta. Under året har Daniel Eriksson bland annat varit delaktig i att köra igång Carlsbergs nya bryggverk i Falkenberg.

Johanna Hammar som är innovationschef på Spendrups ska för sitt stipendium resa till New York och Brooklyn och där på plats undersöka vad det är för drivkrafter som ligger bakom de många framgångsrika dryckesverksamheter som just företag på Brooklyn presenterat de senaste åren.

Carlsberg Sveriges vd Otto Drakenberg är ordförande för styrelsen Franz Heiss Fond.

För ev ytterligare information var vänlig kontakta
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 08 762 65 50

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider-, läskedrycks- & vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.