Svenskt öl förtjänar gårdsförsäljning

Det är mycket prat om gårdsförsäljning nu, somliga är för och somliga är emot. En del hävdar att det bryter mot det svenska monopolet, andra att det inte skulle göra något. Intressant är att det oftast pratas om vinförsäljning, men inte öl i dessa sammanhang. Är det något vi borde värna är det att svenska bryggerier skulle få sälja sina produkter direkt på plats.

Svensk öl idag är bättre än den sannolikt varit någonsin tidigare. Det finns en bredd och ett djup i utbudet och de svenska bryggerierna provar nytt och gott. Är det något vi borde satsa på i Sverige, matland som vi ska bli, är det just den svenska ölen.Idag kan du inte köpa öl direkt på bryggeriet, varken i Visby, Grebbestad eller i Halmstad. Du måste åka till Systemet för att hitta ditt öl, och har du tur finns det där. Monopolet bestämmer om det är värt att ta in eller inte.

Det är ju just det som skulle vara fördelen med försiktig försäljning av öl direkt på bryggeriet, att den som är intreserad av lokalt producerade ölsmaker skulle vara garanterade att kunna köpa med sig några flaskor hem för att prova. Det hotar ingen, men gynnar lokalt producerade konsumtionsprodukter. Utan att behöva ta omvägen om gränsen för att kunna privatimporteras.