Statistik en sorglustig historia

Med statistik kan man säga mycket. Man kan välja att tala om för föräldrar att de inte får bjuda sina 15-åringar på ett glas vitt mousserande och därmed helt blunda för den illegala försäljningen av alkohol. En försäljning som är helt utom kontroll och som sker öppet, varje dag och natt och under helgerna och där krav på 20 år och att kunna visa legitimation inte existerar.

Eller så kan man göra intervjuer med personer som får välja om de vill svara ärligt eller inte, och på så sätt bygga den officiella statistiken.

Eller så kan man göra som i Finland där myndigheter och branschföreningar tillsammans tar fram den officiella statistiken för att på så sätt skapa en sann bild över verkligheten. Då tydliggörs var missbruket finns och myndigheternas verktyg blir vassare och riktar sig direkt dit där insatserna behövs. Från Sveriges Bryggeriers sida tycker vi att det vore det allra bästa, för hela Sveriges skull. Utan korrekt statistik är det svårt att enas om åtgärder.  Vi tycker självklart inte heller att barn ska dricka alkohol.

Alkoholproblemen har olika ansikten inom Norden. Vet inte om ni läste att arbetarna vid Carlsberg i Danmark strejkar, med fackets goda minne. De är upprörda över att de bara ska få dricka starköl till lunch, och inte som tidigare, lite när det passade sig.