Kronkursen slår igenom, gränshandeln minskar

I september minskade den svenska exporten av öl till superbutikerna vid gränshandeln för första gången. Totalt backade gränshandelsförsäljningen med 25 procent i september, från att ha stigit oavbrutet de senaste åren.

Det vore bra om den minskade försäljningen betydde att den svenska alkoholpolitiken nu fungerar och att Systembolaget blir det enda försäljningsstället av alkohol i Sverige, förutom restauranger och krogar. Att det svenska priset på öl äntligen harmoniserar med det europeiska så att smugglarens marginal är för liten för att vara lönsam.

Tyvärr är det nog inte sanningen. Inte hela i alla fall. Den minskade gränshandelsförsäljningen kan nog till allra största del förklaras i att den svaga svenska kronan nu fått sitt genomslag, och att det därför inte är tillräckligt billigt=tillräckligt stor marginal för smugglaren, att handla i Tyskland och köra hem till Sverige igen. Att varken säljaren eller köparen upplever sig ha de pengarna.

Det bästa vore förstås om den minskade gränshandeln berodde på att skattesatsen på öl minskat så att priset på svensk öl harmoniserade med priset på den som köps i gränshandeln, i superbutikerna i Tyskland. Men det är fortfarande en utopi. Fortfarande skiljer det närmare åtta kronor i pris mellan en svensk öl köpt vid gränshandeln och en svensk öl köpt på Systembolaget.

Istället för att ha en alkoholpolitik som bygger på långsiktighet och ett harmoniserat ölpris i Europa som förebygger smuggling och tusenliters-införsel, har vi en alkoholpolitik som bygger på om den svenska kronan är svag eller stark. Det är inte långsiktigt. Och fortfarande ligger försäljningen till gränshandelsbutikerna under september månad på runt 2,5 miljoner liter öl. Det är inte lite.