Inte alltid så rent vatten på restaurangflaska

70 procent av vattenproverna som Arvikas miljö- och hälsa gjorde på restaurangerna i kommunen var otjänliga eller tjänliga med anmärkning. Det berättar Nya Wermlands Tidningen. Det är en skrämmande siffra och jag undrar hur den siffran ser ut för övriga kommuner i landet.

Många restauranger hävdar ju idag att det är miljövänligt att kolsyra sitt eget vatten och därför är det många gånger helt omöjligt att få en flaska riktigt käll- eller mineralvatten till maten. Istället får man ofta betala för kranvatten som körts genom ett kolsyrefilter och sen hälls upp på en elegant flaska. Arvikas kommuns undersökning visar att det kanske inte alltid är det bästa alternativet.  E-colibakterier och coliforma bakterier fanns det gott om i vattnet som serverades och det låter ju inte så tilltalande precis.

Vill man ha rent vatten på krogen så är det enklast att välja något av det vatten som finns på flaska direkt från källan. Miljöpåverkan är försumbar; den årliga svenska konsumtionen på knappt 25 liter per person motsvarar 3,1 kilo CO2. Det ger lika mycket klimatpåverkan som en torktumling eller en hamburgare.