Insatser där dom behövs

Idag diskuterar arbetsgruppen i EU-rådet alkohol ur ett folkhälsoperspektiv. Eftersom Sverige är ordförande,utgår diskussionerna mycket från den inställning som kom fram i expertmötet förra veckan, där nästan enbart åsikter och fakta som var emot all alkohol framfördes.

Sveriges Bryggerier stöder helt ett proaktivt arbete för att förhindra missbruk och skadlig konsumtion av alkohol. Det är en av anledninganra till att vi, hittills förgäves, försöker tala om för politikerna att det är på grund av de svenska höga alkoholskatterna som inte alls harmoniserar med övriga EU-länders, som gränshandeln fortsätter att expandera, och därmed underminerar den svenska alkoholpolitiken.

De slutsatser som arbetsgruppen inom EU-rådet för fram är på samma tema som kom fram under expertmötet.På den positiva sidan kan sägas att ordet självreglering nämns, det är något Sveriges Bryggerier tillsammans med Vin-och Spritleverantörerna, Sveriges Annonsörer och Sveriges Marknadsförbund redan idag arbetar efter. Där nämns också stöd för preventiva åtgärder och att man skasikta mot ett brett gemensamt arbete. Bland deslutsatsersomkan ifrågasättas finnsreklamens påverkan av konsumtionen, där fakta tas från en enda undersökning och att det inte finns någon uppfattning om hur stor roll föräldrar och omgivning har över beteendemönstret när man dricker. Inte heller pratar man i arbetsgruppen om skillnaden i drickandekulturer mellanländerna i EU och vilka insatser länderna har gjort för att exempelvis förhindra att unga, gravida och andra överkonsumerar på ett skadligt sätt.

I Italien och Spanien genomförde man nyligen kampanjer från bryggarna som gick ut på att "Väntar du barn kan du vänta med alkohol". Kampanjerna väckte stor uppmärksamhet och alkoholkonsumtionen gick ner dramatiskt bland de gravida, över 30 procent. I Sverige skulle en sån kampanj inte få samma effekt, eftersom de som väntar barn i Sverige väldigt sällan dricker alkhol, det ingår inte i det svenska mönstret.

Därför är det viktigt att vi förebygger ohälsosamt och skadligt drickande utifrån nationerna och varje enskilt lands eget beteende; med utbildning inte bara i skolor utan också bland vuxna så att alla åldrar nås. Och att de preventivainsatserna riktas mot människor i farozonen, inte de 85 procent som dricker långt under den gräns som anses vara hälsofarlig. Sätt in insatserna där de behövs helt enkelt.