Grattis pensionärer nu blir det öl till maten-kanske

Tänk vilket fantastiskt land vi lever i! Nu ska regeringen undersöka om pensionärerna, när de bor tillsammans på ett hem, kanske ska få dricka alkohol till maten.  Gärna ett glas vin, som hälsoministern från kristdemokraterna gärna understryker, Maria Larsson.  I alla fall ett glas vin till helgen, om man ska läsa rapporteringen riktigt noggrant.

Herregud vilken koll det är på oss svenskar!

Jag fick ett brev häromdagen där en student från Tyskland undrade hur det ser ut med försäljning, gårdsförsäljning och marknadsföring i Sverige. När jag berättade om reglerna med tidningsannonser där en tredjedel av annonsen ska  vara täckt av varningstext, inga människor får synas och att till och med en ölöppnare brevid ölflaskan i annonsen kan ifrågasättas, insåg jag det absurda. Och ännu mer absurt blir det nu när regeringen ska undersöka om pensionärerna ska få dricka vin eller öl till maten.

Herregud. Kan inte människor som levt ett helt liv få ta ansvar för detta själva? Ett gott glas öl till maten, eller ett glas vin, ja kanske till och med öl på rummet eller vid pokerspelet eller i tv-rummet.  Självklart, varför inte? Hela frågeställningen blir ju lika konstig som att pensionärer som varit gifta  med varandra i hela livet helt plötsligt inte ska få dela rum eller lägenhet på hemmet för att de är olika sjuka.

Jag trodde att vi lämnat den delen av förmynderiet i Sverige, men så är det tydligen inte. Skönt att det blir en utredning i alla fall. Låt oss bara hoppas att utredningen och sedemera riksdagen beslutar att pensionärerna som inte längre bor hemma kan få sig ett eller et