God Jul och Gott Nytt År

I Norge har regeringen beslutat att inte driva frågan vidare att få stopp på reklamsändningarna för alkohol i tv-kanaler som sänder från andra länder än Norge. Man böjer sig för EUs tv-regler. I Sverige däremot har Granskningsnämnden beslutat att granska frågan om man kan stoppa reklamsändningarna för alkohol i tv-kanaler som inte sänds från Sverige, tex TV3, Kanal 5 mfl, efter en anmälan från nykterhetsorganisationerna. Visst är det konstigt, vi svenskar som trodde att Norge var den sista Sovjetstaten?

Två dagar före julafton är det Vintersolståndet och det känns nästan som det är ljuset man önskar sig mest denna jul, efter en ovanligt lång och mörk höst. Arbetslösheten ökar, ungdomar stängs ute från arbetsmarknaden, människor som blir sjukskrivna på sin arbetsplats tvingas säga upp sig av Försäkringskassan för att de ska vara tillgängliga för andra jobb, euron skakar och samarbetet inom EU är inte lika enkelt när ekonomin går ner som när den går upp…Och vår finansminister beskrivs i DN som en riktig he-man, med en ”vältränad kropp under den svarta t-shirten”.

Lägg därtill att kristdemokraterna, som fick minst röster av alla partier i riksdagen, och vars politik stöds av 5,6 procent av svenskarna , tillåts hålla den svenska alkoholpolitiken i herrans tukt och förmaning och också helt stängd från omvärlden som näringsliv och branscher, och man inser att det där med Gårdsförsäljning, som ju är en bra ide och som stödjer centerpartiets Matvision lika mycket som landsbygdsdepartementets ”Låt hela Sverige Leva” (eller om det är tvärtom), ligger på Socialdepartementets bord; då får vi vara glada att det är Vintersolstånd den 22 december. Sen blir det ljusare.

För två år sen skrev jag här: ”Vi vill ge en julklapp till politiker som ivrar för förbud och högre skatter; vi lovar att ta vår del av ansvaret så att unga människor inte ska missbruka alkohol eller dricka den före laglig ålder. Låt oss träffas och diskutera hur världen ser ut,  från mer än ett perspektiv.” Vår klapp är given i form av Prata om Alkohol och AGM Alkoholgranskningsmannen. Men att få till det och prata med förbudspolitikerna om en gemensam världsbild-dit har vi inte nått ännu.

Jag skrev också: ”Och till slut, en julklapp till alla som önskar att Sveriges Bryggerier som är den näst äldsta branschorganisationen i Sverige, skulle vara lite  tystare; vi lovar att som branschorganisation fortsätta att verka för att svenska bryggerier inte ska missgynnas vare sig det gäller nationella så väl som internationella lagar, skatter och förordningar, till gagn för alla som älskar att konsumera drycker med måtta; både öl, läsk, vatten och cider.”

Och det löftet gäller fortfarande.

God Jul och Gott Nytt År!